torsdag 22 maj 2008

Nervöst i den svenska delegationen

Efter Perellis genrep igår var Christer Björkman inte helt nöjd med kameraarbetet. De inledande bilderna sitter inte som de ska och kameran zoomar inte in Charlotte på samma sätt som i Melodifestivalen. Nu jagar man de ansvariga med blåslampa för annars "blir Christer sur", som han själv säger. Är det nerverna som spökar eller ? Jag kan bara konstatera att det verkar gå betydligt lugnare till i den finska och norska delegationen. Det är klart att för Sverige, som anses vara schlagerns förlovade land, så skulle det ju vara näst intill katastrof ifall Charlotte inte gick vidare ikväll. Nu hoppas jag ändå att juryns röst ska rädda henne ifall att telefonrösterna inte räcker till.

Igår var vi på det som kallas Euro Café. Ligger i en ful skyskrapa i gamla Belgrad. Varje kväll spelar inhyrda DJ's från olika länder. Som jag kanske skrev tidigare så rynkade en hel del fans på näsan när Teräsbetoni kvalificerade sig och jag kan åter igen konstatera att smaken stundtals är lite enahanda bland de mest hängivna. Ledstjärnan verkar vara den svenska modellen och i går på caféet spelades det nästa bara svenska låtar. Jag kan tycka det är helt okey ifall man går på en schlagerbar i Stockholm men här i Belgrad finns ju männskiskor från minst 43 länder och de har kommit fram med många bra låtar genom åren.

Inför kvällens semifinal har Portugal seglat upp som en outsider. Det är många som hoppas på en finalplats för Vânia Fernandes. Det skulle i såfall vara den första kvalificeringen för landet sedan 2003. Jag håller tummarna och hoppas på det bästa.

Inga kommentarer: