lördag 21 mars 2009

Ingen schlager på TUR-mässan i Göteborg


Jag tog en tur till resemässan i Göteborg under fredagen. Schlagern lyste med sin frånvaro bland montrarna. Min tanke var att samla på mig lite Moskva-material men några ryska utställare såg jag inte skymten av. Vitryssland fanns på plats men det hjälpte ju föga.

Det känns onekligen som mässornas tidevarv är förbi. I forna dar trängdes besökarna i gångarna. Nu var det på gränsen till tomt. Montrarna var glest placerade, tråkigt utformade och ett flertal utställare hade aldrig dykt upp. Mest folk fanns i den stora spanska montern men det var de tillresta utställarna. Min behållning var att få träffa mina ungerska kontakter och vänner. Fick nöjet att smaka på ett ypperligt vitt sommarvin gjord på furmint druvan. Detta är en vanligt förkommande druva i Ungern som knappt förekommer nån annanstans. Tillvidare finns vinet bara i beställningssortimentet på Systemet: Tokaji Furmint, nr 61116.

Den enda montern som tilltalade mig var Estland med sina häftiga trädbilder. Och vem vet - det kanske är dit Eurovisions-kosan styrs nästa år. Estland spås ligga bra till för en topplacering. De bidrar med etno-fioler och kommer att slåss med Norge om rösterna.


I april styr jag min egen kosa mot Amsterdam. 18 april hålls Eurovision Promo Concert för att celebrera att Holland deltar i ESC för 50:de gången. Bland artisterna som uppträder finns bl.a Maltas Chiara, spanska Soraya, danska Niels Brinck, Johanna från Island och många fler. Just nu grunnar jag över min egen lista på vilka 10 länder som går vidare från respektive semifinal. Det är alltid spännande att se hur fel eller rätt man röstar. Jag lovar återkomma med den innan Amsterdam, med risk för att den får revideras den 19 april!

Inga kommentarer: