söndag 1 mars 2009

Spanien, Portugal, Lettland och Kroatien har bidragen klara till Eurovision Song Contest




Om det är någon som missat så var det sista semifinal igår i den svenska Melodifestivalen. Nu återstår 2:a chansen och finalen om två veckor. Enligt min mening var denna veckas resultat något av en skräll. Agnes var den enda självklara finalisten och resten var döljt i ett dunkel. Skrällen var Opera-Marlena. Det var väl knappast någon som vågat tro att hon skulle knäppa Sarah Dawn Finer på fingrarna.

Den svensk-norska alliansen i form av Anna Sahlene och Maria Haukaas Storeng floppade fullständig. Det var ingen överraskning. Sångerskorna har båda ypperliga röster som passar bra ihop men vad hjälper det när låten är medioker. Jag blir smått sur över att det är lovligt att förse nån med ett så uselt bidrag! Hade man åtminstone dragit upp tempot så hade det kanske varit något bättre.

Star Pilots borde hamna i skamvrån. Hur mycket får man egentlien kopiera en låt utan att det får staffliga konsekvenser? Det hjälper inte att gruppen har en medlem från Österbotten. Närpes-Johan Becker borde bättra på sin musikhistoria så att vi slipper fler plagiat i fortsättningen. "Waiting for a star to fall" är låten man kopierat. Den var en hit gruppen Boy Meets Girl 1989. Lyssna här på refrängen och bedöm själva: http://www.youtube.com/watch?v=FY2WxSNuU_8

Övriga länder som blev klara för final igår är Lettland. Intars Busulis ska sjunga en låt i obestämbar genre som heter "Sastregums". Den ska tydligen framföras på ryska i Moskva. Här luktar det röstfiskeri för man vill väl imponera på det forna "hemlandet". Det här är en riktigt usel låt så Lettland behöver alla sympatiröster de kan få. Kroatiens representant heter Igor Cukrov med sången "Lijepa Tena". Det är en smäktande ballad med spanska gitarrinslag och balkantongångar, som jag ju är så svag för - i motsats till alla som tycker att schlager ska låta som Carola. Kommer att hamna högt på min favoritlista.

Spanien vänder blicken österut och satsar på Soraya med sången "La noche es para mí". Här finns mer av arabiska tongångar än det finns flamenco-gitarrer. Ganska okey pop-låt som kunde ha representerat både Turkiet och Grekland.
Portugal går i vanlig ordning sin egen väg och låter sig inte påverkas av omvärlden. Flor-de-Lis och "Todas as ruas do amor" flörtar inte med andra musikaliska strömningar. Detta är bidraget för de som gillar dragspel, gitarr och flöjt. Tyvärr lär nog Portugal åter en gång tävla om jumboplatsen i Moskva.

Inga kommentarer: