lördag 9 maj 2009

Kändistätt med Putin, Brinck, Sakis och Patricia


Danska Brinck får mina 12 poäng

Det har figurerat många kändisar under denna lördag. Eftermiddagens största överraskning var när Putin helt oförhappandes dyker upp i presscentret. Precis innan Ungerns ska börja sin presskonferens. Konstigt att han har tid att vara här eftersom 9 maj är en stor högtidsdag. Man firar Victory Day, dvs att Ryssland vann andra världskriget över tyskarna. Det firas med parader ackompanjerade av pansarvagnar och flygvapnet i god rysk tradition. Det har övats i flera dagar och därför har Röda Torget varit stängt i flera dagar. Kanske ska vi få en möjlighet att se det nästa vecka.


Lördagen har startat och först ut på scenen är Danmarks Brick. Jag vet att jag borde hålla på Sverige och Finland men tyvärr. Låten ”Believe” har från först början varit min favorit och är det fortsättningsvis. Den lär inte vinna men den har vunnit mitt hjärta. Engelska delegationen med Jade bor på vårt hotell och igår kväll träffade vi BBC-gänget i baren. Jag fick då veta att BBC kommer att göra en grej med Brick i samband med semifinalen för att fylla ut reklampauserna. Anledningen är att Ronan ”Boyzone” Keating skrivit låten. Det här visste inte danskarna om så de blev lite ställda när jag berättade det för dem.

Brinck och hans band

Min nästa favorit på scenen idag var Azerbadjan, som hedrades av Putin som kom och lyssnade när de var på scen. Helt plötsligt stod han på scenen och repetitionen fick avbrytas för en stund. Arash blev så nervös att han kallade Putin Mr President. AySel är rädd för att hennes hår ska fatta eld under låten. Arash bor ju i Sverige och på presskonferensen efteråt satt det idel svenska på podiet. Låten är skriven av Arash, Robert Uhlmann, Johan Bejerholm, Marcus Englof, Alex Papaconstantinou. Detta är för övrigt årets mest grekiska bidrag. Även koreografin har svensk design, likaså dansarna.


Jag betraktar ju Ungern som ett mina hemländer, så självklart passade jag på att byta några ord med Zoli. Ungerns låt har ju jämförts med Alcazar och det är inte så konstigt eftersom de använder samma arrangör.


Mitt nästa hemland är ju Grekland. Ja – ni som känner mig att jag är multiinternationell. Och jag är inte besviken på Sakis Rouvas och hans framträdande. Om ni inte ger era 12 poängare till Danmark, ge den till Grekland! Vilket framträdande och han är bättre än någonsin. Och bakom sig har han två svenska dans/kör tjejer.


Dagens mest besökta presskonferens inleddes med stående ovationer för Frankrike och Patricia Kaas, som ju är en mega-stjärna hemma och utomlands sedan 20 år. Ska man sammanfatta budskapet från Frankrike så är det: ”Vi bryr oss inte om Eurovision, vi bryr oss om musik”. Det är bara att instämma och vi hoppas ni fortsätter i samma anda.


Kolla gärna in Rogers blogg för mer detaljer om våra äventyr i Moskva:
http://rogerjohannesontour.blogspot.com/

Inga kommentarer: