söndag 31 januari 2010

Finland tog sitt förnuft tillfånga i sista minuten och slipper bli ett åtlöje i Oslo.

Igår var en ödesdag i Finlands moderna Eurovisionshistoria. Skulle tramsgruppen Eläkeläiset vinna finalen såsom alla finska kvällstidningar spådde? Euroviisut i Finland blev med andra ord en gastkramande tillställning.
Vinnare i Finlands Euroviisut blev tjejduon med det omöjliga namnet Kuunkuiskaajat. Österbottniska Nina Lassander slutade som tvåa och tramsgubbarna Eläkeläiset blev trea. Tack och lov att det finns någon form av rättvisa även i detta finska sammanhang och att landet slipper bli ett Europeiskt åtlöje i Oslo.

Själv är jag givetvis besviken över att min favorit Heli Kajo inte vann men å andra sidan är jag inte förvånad. Hon skulle ha behövt lite mer tid för promotion. Däremot kommer detta att bli början för hennes karriär och jag är säker på att vi kommer att höra talas om henne framöver.

Vinnarna Kuunkuiskaajatär något av en ”dark horse” i sammanhanget och det ska bli intressant att se om duon ska fortsätta som en ”underdog” även i Oslo. Att Österbottninska Nina Lassander slutade som tvåa och slog Eläkeläiset måste ses som en bragd. Det är bara att gratulera. Nina har den mest kommerciellt gångbara låten men jag tror att Kuunkuiskaajat har en större chans i Oslo. (Nina Lassander, foto Lehtikuva)


För mig personligen så innebär det att jag trots allt kommer att vifta med finska flaggan och kan leva upp till mitt dubbla medborgarskap!

Resultatet i finalen:
1. KUUNKUSIKAJAT: "Työlkii ellää". Fick 42,0 % av rösterna
2. NINA LASSANDER: "Cider Hill". Fick 37,8 % av rösterna
3. ELÄKELÄISET: "Hulluna humpasta". Fick 20,2 % av rösterna

Följande bidrag delar fjärdeplatsen:
MARIA LUND "Sydän ymmärtää"
ANTTI KLEEMOLA "Sun puolella"
LINN "Fatal Moment"
PENTTI HIETANEN "Il mondo è qui"
HELI KAJO "Annankadun kulmassa"
AMADEUS "Anastacia"
SISTER TWISTER "Love At First Sight"
De bidrag som inte gick till superfinalen rangordnas inte sinsemellan utan presenteras här i startordning.


Source/foto: YLE

Inga kommentarer: