lördag 6 februari 2010

Dimman har lagt sig över Melodifestivalen i Örnsköldsvik

Det vilar ett dimmigt töcken över låtarna i Örnsköldsvik. I alla fall för mig. Enda klara finalisten är Ola. Resten kan liknas vid en disig backhoppiningsfinal där ingen har en aning om i vilket position hopparna landar på sina skidor.


Jag har lyssnat in mig på låtarna från Norge, Island, Danmark och Finland och dessvärre måste jag säga att merparten av deras låtar verkar bra mycket bättre än det vi kommer att få höra i kvällens Melodifestival, semifinal 1.

Ska jag gissa så tar Ola hem storvinsten med ”Unstoppable” men sen dyker det upp en massa frågetecken. Jag chansar ändå att Jessica Anderssons smörballad ”I Did It For Love” går hem men möjligtvis via andra chansen. I övrigt hoppas jag på Frispråkarns rap ”Single” och hårdrockarna i Pain of Salvation. Problemet med detta band är att de har omgångens mesigaste ballad som verkar ha fastnat i sin titeln ”Road Salt”. Varför kör de inte sitt rock-stuk? Förutsättningarna finns med en bra lead-sångare.

Min största ångest består i att Anders Ekborg går vidare med ”The Saviour”. Ve och fasa! Tänk er att vakna upp ur en mardröm där någon skriker på Salvatore och ni tror er vara förflyttade till maffians Neapel. DET är vad ni kommer att få höra i Anders Ekborgs refräng.

Egentligen känns det ganska egalt vilka låtar som tar sig vidare från Ö-vik. Inget av det lilla jag hört känns  spännande eller uppvisar någon vinnarpotential. Knappast torde heller någon av låtarna ha rimliga chanser att aspirera på en position i Oslo. För det är väl dit vi är på väg eller hur? Tja – inte solklart för alla. En som verkar osäker är låtskrivaren Fredrik Kempe. Så sent som i fredagens morgontidning läste jag att han tycker vi ska skita i Eurovision och finna oss i dåliga placeringar förutom vart 20:de år. Lite konstigt uttalande med tanke på att en Kempe-låt är superfavorit i Norges Melodi Grand Prix ikväll. Jag trodde han deltog där för att komma till final och se Didrik vinna med musikalpekoralet ”My Heart is Yours”. Kanske har jag missförstått någonting.......

Själv ska jag med spänning följa den danska finalen och återkommer med rapport. Allt om Melodifestivalen kan ni ändå läsa i alla andra tidningar och web-sidor!

Inga kommentarer: