onsdag 3 februari 2010

Exklusiv intervju med Christer Björkman

På lördag kör Melodifestivalen igång med första semifinalen från Örnsköldsvik. I december fick jag och min gode vän JP möjlighet att intervjua Mr Melodifestivalen, Christer Björkman, som ju är ansvarig tävlingsproducent för hela evenmanget. Varför svenska folket röstar som de gör, och hur det kommer att gå för alla nya artister i Melodifestivalen 2010? Läs hela intervjun här!

Christer Björkman, även kallad Mr Melodifestivalen. Hur ser din kalender ut under ett år?
Om jag ska försöka hålla mig kort så kan man väl säga att mitt år börjar direkt efter Eurovision Song Contest. Under juni tar jag kontakt med olika intressenter för att få igång låtskrivandet. Jag träffar etablerade kompositörer och sådana som inte har deltagit tidigare i Melodifestivalen.
I juli och halva augusti har jag semester. I slutet av augusti återupptar jag kontakten med musikförlagen och även artister för att höra vem som är ledig och intresserad av att delta i tävlingen. Det här jobbet fortsätter fram till slutet av september då vi också har deadline för att skicka in låtar. Juryns jobb tar vid och de presenterar sedan ett urval av låtar för mig. Sen är det dags att hitta lämpliga artister. Parallellt ser jag över genre-mixen och vilka musikstilar som saknas. Det är här som jokrarna kommer in i bilden. Dessa fyra väljs av mig. När sedan artisterna är på plats påbörjar vi produktionen av de 32 låtnumren, då är vi framme vid slutet av januari. Sedan är vi ”on the road” i sex veckor. När vinnaren är utsedd ska numret anpassas och göras om till Eurovision Song Contest i maj. Sen är vi juni igen och allt börjar på nytt.

Du har jobbat med Melodifestivalen sedan 2002. Hur länge har du tänkt fortsätta?
Nu är det nionde gången och jag har gett tävlingen 10 år. Sedan ska jag utvärdera och fundera över vad jag vill. Melodifestivalen är oerhört energikrävande och det krävs att jag brinner för den. Det är inget vanligt jobb utan oerhört tufft där det gäller att hantera alla eventualiteter. T.ex. media eftersom det är en extremt stor mediabevakning i Sverige. Men det viktigaste är att fokusera på det som det egentligen handlar om – artisterna och låtarna.

Är det korrekt att det är du som väljer ut finalisterna?
Nej, jag väljer ut artisterna för respektive sång men vilka som sedan är i final är upp till folket som röstar. Förutom att det är en tävling är det också den största showen i svensk tv. För oss är det viktigt att skapa underhållning som gör att tittarna stannar kvar och inte byter kanal under sex veckors tid. Vi ska skapa en mix av en spännande tävling och årets bästa tv-shower.

Hur ofta händer det att du väljer bort de artister som sjunger på demon?
Det händer ytterst sällan och kan ske i de fall när en typisk “demo-artist” framför låten. Är det en välkänd artist, eller en specialskriven låt, så är det inte ofta som artisten byts ut. Däremot granskar vi alla låtar individuellt och försöker alltid hitta den optimala artisten. Naturligtvis är det en fråga om smak och i slutändan är det min smak som avgör. Tycke och smak är något som vi alltid kommer att diskutera – det vet vi från Eurovision Song Contest. Vi är inte alltid eniga om vilka som borde vinna.

Hur många bidrag skickades in till Melodifestivalen 2010?
Ungefär 2800, vilket är mindre än det brukar vara. Vi har noterat att vissa låtar skickas in år efter år utan att ta sig vidare. Därför uppmanade vi musikförlagen att plocka bort dessa låtar eftersom de uppenbarligen inte var tillräckligt bra. Det reducerade antalet insända bidrag med ca 500 och har också gjort juryns jobb mer hanterligt.

Nytt i år är webbjokern. Vad tycker du om utfallet?
Det har fungerat bra. Ca 180 bidrag lades in på vår webbsida. Under fem veckors tid hade vi 850 000 besökare och av dessa var det ca 300 000 som röstade. Det måste betraktas som en succé och vi kommer att fortsätta med konceptet. Jag hoppas att web-jokern (MiSt: “Come and get me now”) får ett bra resultat i tävlingen.

Charlotte Perrelli och Malena Ernman var Seriges tävlande i Eurovision Song Contest år 2008 och 2009. Vad gick fel i och med att Sverige inte lyckades nå något toppresultat?
Först och främst, enligt min åsikt så gick det bra i och med att de kom till finalen. Att vara i final är ett privilegium som Sverige lyckats med varje år. När man väl når dit så ökar kraven och helst vill vi vara topp-10. Liksom alla andra länder. Sen är vi bortskämda i och med att vi historiskt nått bra resultat.
Med andra ord så har inget gått fel. Artisterna har levererat och vi har gjort bra scenshower. Men vi har kanske inte legat rätt stilmässigt eftersom vi inte skickat låtar som känts tillräckligt moderna. I Sverige har vi en fäbless för sing-along-schlagers där melodierna ska kännas bekanta. Tittarna måste helt enkelt börja rösta annorlunda. Vi måste börja se saken i ett vidare perspektiv där vi bortser från vår egen musiksmak. Det fungerar inte att skicka en schlager-pop-låt längre om vi ska göra ett bra resultat i ESC.

Hur ska man då få svenska tv-publiken att förstå detta – behövs det nya tittare?
Redan nu har vi halva Sveriges befolkning som tittar och det är en oerhört bred publik. Det vi behöver göra är att skapa ett röstningsförfarande som hjälper folk att rösta på rätt låtar. Hur vi ska lyckas återkommer jag till men vi jobbar hårt på detta. Vi är medvetna om att vi kan ha problem när det kommer till ESC. En sak vi kan göra är att instruera juryn som väljer ut låtarna att tänka framåt och modernt. I år har vi t.ex. pratat om texter. Efter Moskva noterade vi att låtarna som låg i topp hade ett budskap i sina texter eller i sitt framförande som appellerade till folks känslor. Det krävs att tittarna berörs av låtarna och det räcker inte med en bra melodi eller häftigt showframförande. Vår jury har i år valt låtar som i många aspekter är annorlunda än tidigare och det ska bli intressant att se vad det ger för resultat.

I år har Melodifestivalen många nykomlingar. Vad tror du om deras chanser gentemot etablerade artister?
23 av 32 har aldrig deltagit i tävlingen tidigare men de är inte okända som artister. Många av dem representerar musikstilar som vi inte haft med i Melodifestivalen tidigare. T.ex. Salem Al Fakir, Pain of Salvation, Crucified Barbara och Anders Ekborg, bara för att nämna några. De är välkända inom sin genre och givetvis varierar deras chanser. Många av dem har lagt till en liten knorr som gör att deras låtar passar mycket bra i tävlingen och det kommer att ge dem ett bra resultat. Vissa kommer att nå resultat efter att Melodifestivalen är över, t.ex. bland sina fans och att de fått en möjlighet att nå ut till nya lyssnare. Så på något sätt kommer de flesta att nå ett bra reslutat i slutändan även om det tar sig uttryck på olika sätt.

Deltar artisterna i Melodifestivalen enbart på grund av den exponering tävlingen ger dem?
Absolut och det är en av orsakerna till varför Melodifestivalen är en sådan succé i Sverige. 32 bidrag är egentligen alldeles för många eftersom endast en kan vinna. Det skulle vara helt galet att låta 32 briljanta pop-låtar i samma stil tävla mot varandra. Svenska marknaden och radiostationerna skulle inte kunna svälja så många hits och därför segmenterar vi låtarna i olika genrer. Vårt mål är att få fram 10 finalbidrag där alla kan göra ett bra resultat i Eurovision.

Hur mycket kostar det att producera Melodifestivalen?
Jag har ingen egentlig uppfattning och det intresserar mig inte. Det finns en projektledare som har koll på pengarna. Min ambition är att göra en fantastisk show och självklart har jag en budget för min del av produktionen. Man vill ju alltid ha mer pengar och speciellt efter Moskva som var helt outstanding. På en nationell nivå så gör vi en högkvalitativ show som är den största i Skandinavien. Det kostar pengar men inga orimliga belopp.

Du har deltagit som artist i Eurovision Song Contest 1992. Vilka är dina erfarenheter från den tiden?
Det är fantastiska minnen från 1992 men vad som är mer intressant är att jag deltagit i Melodifestivalen tre gånger. Jag vann, jag blev sist och jag hamnade i mitten. Det betyder att jag har upplevt den obeskrivliga glädjen som infinner sig när man vinner, bedrövelsen av att förlora och känslan av varken-eller med ett mittenresultat. Det betyder att jag kan stötta och sympatisera med artisterna oavsett deras resultat. Om man kommer från ingenting och vinner Melodifestivalen så förändras hela ens liv över natten. Det måste man förbereda sig för.

Vilken är din favoritlåt från Eurovision Song Contest?
Min favorit från uppväxttiden är Marie Myriam “L’oiseau Et L’enfant”, år 1977. De senaste årens utveckling inom Eurovision Song Contest har varit otroliga. Jag kan plocka fram 4-5 favoriter varje år. Jag gillar t.ex. Elena Paparizou från 2005, Alexander Rybak och Yohanna från förra året.

Vilken är din favoritlåt från Melodifestivalen?
Återigen går jag tillbaka i tiden. Det måste bli ABBA och “Waterloo”. Det var första gången som ”blåbärslandet” Sverige kom fram med en låt av internationell standard. Jag minns fortfarande glädjekänslan när ABBA vann. Beträffande de senaste 7-8 åren så har vi haft så många bra bidrag och jag måste vänta med att utvärdera dem tills jag har slutat jobba med Melodifestivalen. Då kan jag göra mina “Greatest Hits”. Eller så ska jag skriva en bok...

Fler och fler besökare kommer från utlandet för att vara med om finalen i Melodifestivalen och vi ger våra varmaste komplimanger för det jobb som du och alla på SVT gör. Ni producerar den bästa nationella tävlingen i Europa.
Tack – det gör oss mycket, mycket stolta. Vårt mål är att producera den bästa uttagningen varje år och det är fantastiskt att andra länder följer Melodifestivalen. Det är ett fascinerande jobb och jag är stolt över det – speciellt när jag får höra att vi är bäst i Europa!

Tack till Christer Björkman för denna intervju, som gjordes i december 2009.
An English version can be found at http://www.oikotimes.com/v2/index.php?file=articles&id=7216

Inga kommentarer: