fredag 19 februari 2010

Jag vill se Johannes Bah Kuhnke och Crucified Barbara i Melodifestivalens final

Nu har jag läst vad en massa folk och tidningar tycker om lördagens bidrag. Ska man tro på alla dessa experter så lär Darin och Alcazar vara i final. Mina personliga favoriter omnämns knappt men jag hoppas på en skräll eftersom jag vill se Johannes Bah Kuhnke och Crucified Barbara i finalen. Som jag skrivit tidigare så är det dags att bryta pojkidolstrenden i Melodifestivalen.

Lyssna på snuttar av låtarna här:
http://svt.se/2.123450/1.1870490/tjuvlyssna_pa_bidragen?lid=puff_1877430&lpos=lasMer

Startordning i Göteborg, deltävling 3, 20 februari:
1. Alcazar - ”Headlines”
Upphovsmän: Peter Boström, Tony Nilsson
En typisk Alcazar-dänga men med en lugnare inledningen än vi är vana vid, vilket jag tycker är bra för annars finns risk för copy-paste. Låten präglas ändå av igenkännande och det brukar ge röster. Lägg dessutom till vindmaskin, pyroteknik och tonartshöjning. Med den rutin som Alcazar besitter så bör de komma vidare, åtminstone till andra chansen.

2. Johannes Bah Kuhnke – ”Tonight”
Upphovsmän: Sharon Vaughn, Anders Hansson
Äntligen en melodiös pompös rock-ballad med en sångare som har lite tryck i rösten utan att låta som en musikalartist. Om ni sett Stadsteaterns föreställning ”De Tre Musketörerna” så vet ni vem Johannes är. I övrigt är han ett ganska okänt kort. Jag hoppas att detta blir kvällens skräll.

3. Elin Lanto – ”Doctor Doctor “
Upphovsmän: Mirja Breitholtz, Tony Nilsson
Up-tempo och bakgrunds beats, dansare, 2 trummisar, 4 skyltdockor och vindmaskin. Trots allt ett blekt Britney-försök med fånig text och tjatig refräng. När Elin sjunger ”I scream” i refrängen får jag en déjà vu av Silvia Night som var Islands bidrag 2006. Knappast någon finallåt.

4. Erik Linder – ”Hur kan jag tro på kärlek”
Upphovsmän: Niclas Lundin (musik), Tony Malm (musik), Kenneth Gärdestad (text)
Att Ted Gärdestads bror Kenneth är medkompositör förpliktigar. Det här är en lugn, gullig, småtråkig ballad där modulationen är en självklarhet. Den har helt klart svensktoppspotential och kanske kan den nå andra chansen.

5. Getty Domein – ”Yeba”
Upphovsmän: Tuomas (Tiny) Pyhäjärvi (musik), Getty Domein (text)
Det är första gången som en låt framförs på det afrikanska språket Lingala. Jag gillar denna låt i etno-club-African-style. Tyvärr är den chanslös och skulle fungerar bättre på Re-orient festivalen. Dansarna lär stå för den snyggaste koreografin hittills i tävlingen. Ordet Yeba betyder att minnas.

6. Timoteij - ”Kom”
Upphovsmän: Niclas Arn, Gustav Eurén, Karl Eurén
Vindmaskinen lär gå på högvarv och de fyra tjejernas blonda hårsvall får sig en riktig genomkörare. Det kanske hör till om man kallar sig Timoteij. Fiol, dragspel, gitarr och munspel ackompanjerar. Det här är kvällens schlager som blandar folkmusiktongångar a la Sarek och grekiska harmonier i bakgrunden. Kan funka.

7. Darin – “You're Out Of My Life”
Upphovsmän: Henrik Janson, Tony Nilsson
En av dessa till synes outsinliga pojkidoler. Med facit från de tidigare deltävlingarna så bör Darin vara ganska klar för final, definitivt andra chansen. Han är tonsäker i sitt framförande och låten är en helt okey ballad (tack och lov ingen pop-schlager typ Ola och Eric Saade). Tyvärr lider han brist på utstrålning men är det kanske kompenseras av att han är rätt söt.

8. Crucified Barbara – ”Heaven Or Hell”
Upphovsmän: Håkan Larsson, Björn Lönnroos, Jörgen Svensson
Här är det eldar på scen, tatueringar och tunga gitarriff. Varje Melodifestivalsfinal ska innehålla en rocklåt så därför hoppas jag denna går vidare. "Heaven Or Hell" är en ballad men det får duga i brist på up-tempo rock.



Källa/foton: SVT, Eurovision.tv

Inga kommentarer: