tisdag 16 februari 2010

Unik intervju med Vasyl Lazarovych från Ukraina

Vasyl Lazarovych är Ukrainas representant i Eurovision Song Contest i Oslo. Jag har interjuvat honom, innan det är bestämt vilken låt han ska sjunga. Det är nämlingen Vasyl som ska framföra alla bidragen vid en final den 7 mars. Ukraina har varit lite av en framgångssaga sedan de kom med i tävlingen 2003. Ruslana vann år 2004 med "Wild Dances" och Kiev stod som värd följande år. Jag var själv på plats och det var en fantastisk upplevelse. Dessutom kan landet stoltsera med två 2:a placeringar: 2007 med Verka Serduchka och "Dancing Lasha Tumbai" och 2008 Ani Lorak med "Shady Lady". Trots detta så säger Vasyl att han inte känner någon press.

Kan du berätta om dig själv och din bakgrund?
- Jag är ganska modest och gillar inte att prata om mig själv. Handlingar säger mer än ord. Första gången jag testade min stämma var den 6 augusti 1981 då jag föddes i Prykarpattya i Ukraina. 2002 fick jag min första BA examen i musik från Stephanik’s Carpathian University, Musical Pedagogics. 2003-2004 spelade jag huvudrollen som Alexander II, i Ukrainas första musikal ”Equator”. 2004-2005 var jag solist i Vitrysslands stadsorkester under ledning av Mikhail Finberg. 2007 grundade jag en välgörenhetsfond vars syfte har att bekämpa sociala problem. I juni 2010 kommer jag att avlägga en högre vokalexamen på Tchaikovsky’s National Academy of Arts.

Hur kommer det sig att du blev utvald av National Television att representera Ukraina 2010?
- Enligt reglerna kan det nationella TV-bolaget välja representant. Det fanns fem potentiella kandidater och jag valdes av en intern jury med 10 röster av 11.

När kommer ditt bidrag att bli officiellt?
- Låten röstas fram den 7 mars av en kombinerad jury och telefonröster (50/50). Jag kommer att framföra nio låtar som har skickats in från folk runtom i Europa. Alla fans kan följa uttagningen via www.eurovision.tv.

Kan du berätta något om kompositörerna och vilken typ av låtar som skickats in?
- Inte så mycket. Personligen gillar jag en sång skriven av Brandon Stone som är en tysk låtskrivare. Bidraget heter ”I Love You” och det är en ljus och positiv sång där jag får visa mina vokala resurser samt att den också representerar min livsfilosofi.

Har du haft möjlighet att träffa de tidigare ESC-representanterna från Ukraina och har du fått några goda råd från dem?
- Ja det har jag. Jag känner dem alla och flera är goda vänner. Tina Karol (ESC 2006) har jag känt i 11 år. Vi medverkade båda i musikalen ”Equator”.

Det har ju gått väldigt bra för Ukraina i ESC. Känner du någon press över detta?
- Nej det gör jag inte. För mig är de viktigast att föra det ukrainska folkets talan - inte vara en representant för Ukrainsk show-biz.

Hur kommer du att göra någon promotion inför Oslo?
- Min kampanj inför Eurovision kommer att heta ”Share the love”. Just nu har jag inbjudningar från sju länder om att uppträda i deras nationella finaler. Så snart mitt bidrag har valts så kommer en video och vi börjar med promotion över hela Europa.

Vilken typ av musik tycker du själv om att lyssna till?
- Symfonisk jazz, symfonisk rock och blues.

Vad gör du på din fritid när du inte sjunger?
- Mestadels ägnar jag mig helt åt musik. För mig är musik som poesi och luften jag andas. Under den fritid jag har vill jag gärna vara aktiv, t.ex. sport och speciellt bowling och snooker.

Hur mycket känner du till om Eurovision Song Contest?
- Eurovisionen är en musikens olympiad där deltagarna representerar sitt land och dess karaktär. Jag är ärad över att få representera Ukraina och väl medveten om vilket ansvar det innebär.

Har du själv följt Eurovision Song Contest under de senaste åren?
- Självklart. Varje professionell artist måste vara medveten om ett stort evenemang av detta slag.

Har du någon favorit från tidigare år?
- Om vi pratar om förra året så var mina favoriter Jade Ewen från Storbritannien och Frankrikes Patricia Kaas.

Tack till Vasyl för denna intervju. Vi ser fram emot att följa uttagningen av ert bidrag den 7 mars. Intervjun gjordes i februari 2010 av Lilian Brunell för http://www.poplight.se/ och http://www.lilianseurovision.blogspot.com/

Källa/foto: Vasyls facebook sida, eurovision.tv (montage Lilian Brunell)

Inga kommentarer: