måndag 29 mars 2010

Turkiskt storfrämmande när Sezen Aksu gav konsert i Stockholm

Sezen Aksu har spelat en stor roll för Turkiets deltagande i Eurovision Song Contest. Det var hon som lobbade för att landet skulle komma med i tävlingen i mitten av 70-talet. Själv har hon försökt vinna den turkiska uttagningen vid tre tillfällen men utan att lyckats nå ända fram. Förhoppningsvis var den en form av revansch när hennes adept Sertab Erener vann 2003 och tog tävlingen till Istanbul påföljande år.

I söndags gav Sezen, “The Queen of Turkish Pop”, sin första konsert nånsin I Sverige och det var på håret att jag missade den, men tack vare en intervju i morgontidningen blev jag varse om evenemanget. Biljetterna till Cirkus hade sålt slut på två timmar, utan vanlig marknadsföring - enbart med hjälp av infospridning via Facebook. Rätt fascinerande och kostnadsbesparande i och med att inga pengar går till annonskampanjer. Trots detta lyckades jag fixa två biljetter. Ibland lönar det sig att vara ute i sista minuten.
Sezen äntrar scenen i en lång svart, slitsad klänning som kontrasterar till hennes blond hår. Nånstans hade jag förväntat mig en diva men så var det absolut inte. Hon konverserar med publiken och flirtar med sina musiker och teknikkillarna när mikrofonen strular.





Bandet består av en vokalist som också fick möjlighet att göra ett par solonummer samt åtta musiker. Ingen playback eller förprogrammerat sound. Jag blev speciellt imponerad av klarinettisten och gitarristen. Musikstilarna spänner från etno, jazz, latino och dramatisk ballader om olycklig kärlek. Utan att kunna ett ord turkiska så kan jag ändå förstå budskapet. Delvis tack vare en min trevlig granne som kommer med lite översättningar då och då. Det viktiga i livet är vänskap, kärlek, att ha kul men också med en allvarlig underton såsom mänskliga rättigheter.

Sezens popularitet är odiskutabel och hon har influerat och samarbetet med flertalet turkiska artister. Förutom Sertab så skrev hon lyriken till Tarkans megahit “Simarik” (Kiss Kiss). Hon sägs också vara en inspirationskälla till många turkar runtom i världen. För några timmar var jag en del av detta sammanhang utan att förstå ett ord av språket. Fascinerande och fantastiskt.

Lite fakta:
Sezen startade sin karriär 1975 och har sålt mer än 40 miljoner album. Hon deltog i Turkiets uttagningen till Eurovision vid tre tillfällen:
1983 med "Heyamola" tillsammans med Coşkun Demir och Ali Kocatepe
1984 som soloartist och låten "1945"
1985 i duett med Özdemir Erdoğan i låten "Küçük Bir Aşk Masalı" (A Little Love Tale)

Här kan du lyssna på några av hennes låtar:http://www.sezenaksu.com.tr/sezeneng/default.aspx

Source: Svd, Wikipedia, pastan.nu, www.biyografi.info/kisi/sezen-aksu

Inga kommentarer: