onsdag 7 april 2010

Albanien och Grekland: Mina intryck säger att båda länderna kommer till finalen

Albanien: Juliana Pasha ” It's All About You”
Startar som nr 12 i semifinal 1.
En hederlig, stompig pop-disco låt daterat 1990-tal. Skulle ha betraktats som dussinvara för några år sedan men i balladernas 2010 sticker den ut och får en att vakna till. Till och med Julianas sång andas 90-tal. Kommer säkert att bli en dansrökare på gay-discon.
Medverkat i ESC: Sedan 2004
Bästa placering: 4:a år 2004 då Anjeza Shahin sjöng ”The Image Of You”
Min personliga favorit: Debutåret 2004, Anjeza Shahin och ”The Image Of You”. Ser framför mig förhandsvideon filmad i en gymnastiksal i Tirana. Sen dess har utvecklingen gått snabbt i ESC-Albanien.


Grekland: Giorgos Alkaios & Friends ”OPA”
Startar som nr 13 i semifinal 1.
Även om detta inte är ett av Greklands bästa bidrag genom åren så är det en av mina favoriter 2010. Jag erkänner villigt att det säkert beror på mitt grekiskt färgade sinnelag. Underbart att vara 'back to the Greek ethno roots' även om jag inte helt gillar att man försöker modernisera sig och lägga in några hippa DJ-vinyl-scratch. Däremot är det kul att man valt att sjunga på grekiska vilket inte hänt sedan 1998. Jag riktigt ser framför mig hur fansen på Euro-klubben kommer att dansa nån slags Zorba-dans framåt nattkröken.
Medverkat i ESC: Sedan 1974, men uteblev 1975, 1982, 1984, 1986, 1999, 2000
Bästa placering: Vann 2005 med Elena Paparizou och ”My Number One”
Min personliga favorit: Många -  men väljer jag en i modern tid så blir det Antique och ”I Will Die For You” från 2001. Elena Paparizou banade väg för sin kommande seger och blev trea.  



Källa/foto: eurovision.tv

Inga kommentarer: