tisdag 6 april 2010

Belgien och Malta: Min syn på låtarna - just idag.

Belgien: Tom Dice ”Me And My Guitar”.
Startar som nr 10 i semifinal 1.
Jag skulle vilja kalla Tom Dice för tävlingens manliga motsvarighet till Anna Bergendahl. Båda har gitarren som sitt attribut. En trevlig, harmlös singer-songwriter låt som inte gör någon lyssnaren förnär men som heller inte berör.
Medverkat i ESC: Sedan 1956, ej 1994, 2001
Bästa placering: Vann 1986 då Sandra Kim sjöng ”J'aime La Vie”
Min personliga favorit: ”Je T'adore” med Kate Ryan från 2006. Av en oförklarlig anledning lyckades hon inte ta sig vidare till final.



Malta: Thea Garrett ” My Dream”
Startar som nr 11 i semifinal 1.
Har ö-länder har en förkärlek för ballader? Det verkar i alla fall stämma in på Malta och Irland. Thea är en av flertalet unga deltagarna i år, endast 18 år. Med tanke på sin ålder har hon en tyngd i rösten som passar perfekt till denna traditionella Eurovision ballad. Personligen så tycker jag den påminner lite väl mycket om Storbritanniens bidrag i fjol (Jade och ”My Time”). Risk för copy-paste kritik med andra ord både avseende Jades ballad och likaså Islands ”Is It True” ballad med Yohanna. Å andra sidan är denna tävling full av plagiat - det har fungerat förut och vi får säkert se Malta i finalen. Jag hoppas att Thea har fått en annan utstyrsel tills dess och slipper bli stylad som en tant.
Medverkat i ESC: Sedan 1971
Bästa placering: 2:a år 2005 (Chiara med ”Angel”) och 2002 (Ira Losco med ”7th Wonder”)
Min personliga favorit: Chiara med ”Angel” från 2005


Källa/foto: eurovision.tv

Inga kommentarer: