fredag 16 april 2010

Isländsk vulkan kan skapa ett annorlunda Eurovision Song Contest

Island: Hera Björk ”Je Ne Sais Quoi”
Finanskriser och vulkanutbrott. Stackars Island. Och visst är det på sitt sätt fascinerande hur detta lille-plutt land långt ute i havet kan få inverkan på hela världen.  Stormakter i all ära men stundtals är det ”De små, små detaljerna som gör det”.

Jag undrar på vilket sätt det här kommer att göra avtryck på Eurovision. Är islänningarna smarta så använder de sig av vulkan-tema i Oslo. Givetvis under förutsättning att sotet lagt sig och deltagarländerna lyckats ta sig till ort och ställe! Jag kan inte låta bli att tänka på sceneriet ifall Island vunnit ifjol. Hur agerar EBU för att stävja ett vulkanutbrott? Redan nu kan det bli intressant ifall alla deltagare ska ta sig till Oslo landvägen. Eller så blir det ett skralt deltagande i ESC om Eyjafjallajökull ska fortsätta sitt egensinniga beteende.

Nåja – nog om vulkaner. Det är ju Heras sång som jag skall tycka till om. Jag kan stämma in med Andreas Lundstedt / Alcazar, i hans Oikotimes.com recension, att detta blir en ’floor filler’ och speciellt på EuroClub i Oslo, i maj. Men jag är dock tveksam till en topplacering i tävlingen. Låten känns väldigt schlager och tyvärr tror jag inte det räcker med en fransk titel,  en engelsk text  och en proffsig sångerska. Those were the days and they are gone. Det är Eurovisions dilemma och samtidigt tävlingens fördel. Låten startar som nr 17 och sista bidrag i semifinal 1.
Medverkat i ESC: Sedan 1986
Bästa placering: 2009 då Yohanna blev 2:a med vackra ”Is It True”
Min personliga favorit: Einer Augúst Víðisson en Telma Augústdóttir och låten ”Tell Me!” från år 2000.



Källa/foto: eurovision.tv, earthshots.com

Inga kommentarer: