lördag 8 maj 2010

Michael von der Heide är Schweiz hopp i Eurovision Song Contest

Schweiz: Michael von der Heide: ”Il Pleut de L'Or”
Att se Michael på scenen gör mig glad. Han rör sig som fisken i vattnet och spelar sin scenroll med bravur. Här finns utstrålning och drama och skulle han flytta till Sverige så hoppas jag att han blir kontakterad av After Dark. ”Il Pleut de L'Or” är väl ingen kioskvältare men en helt acceptabel pop-disco-låt och dessutom tävlingens enda (för mig) franska låt. Javisst – Frankrike deltar visst också men deras fotbollslåt borde enligt min mening enbart skickas till Sydafrika.

Jag träffade Michael för ett par veckor sedan och jag skulle gärna vilja ha honom runt middagsbordet och njuta av hans rättfram och (troligtvis) provokativa kommentarer.
Jag hoppas verkligen att Schweiz kvalificerar sig för finalen. Det är både låten och Michael värd.

Startar som nummer 5 i semifinal 2.

Medverkat i ESC: Sedan ESC början, med andra ord sedan 1956 med smärre avbrott 1995, 1999, 2001, 2003.
Bästa placering: Vann ESC’ debutåret 1956 med Lys Assia och även 1988 då Céline Dion sjöng Ne Partez Pas Sans Moi.
Min personliga favorit: Patrick Juvet med ”Je vais me marier, Marie” från 1973. Tyvärr blev låten bara 12:a men Patrick Juvet fick däremot ett flertal hittar.

Inga kommentarer: