söndag 9 maj 2010

Sveriges Eurovision-Anna får mig att tänka på skillingtryck

Sverige: Anna Bergendahl ”This Is My Life”
När Anna Bergendahl kommer på tal eller när jag hör låten kommer jag att tänka på skillingtrycket  ”Lilla vackra Anna” som skrevs Bengt Henrik Alstermark 1824:


”Lilla vackra Anna, om du vill,
hörer dig mitt hela hjärta till.
Jag är öm och trogen
och i dygder mogen,
tycker om att vara jäv och gill.”

Nu återstår att se om Eurovisionens TV-tittare är Anna trogen eller om hon tappas bort bland de andra balladerna. I Europredition som anordnas av www.oikotimes.com, dvs läsarna får rösta på vilken låt de tror vinner, så ligger ”This Is My Life” i topp. Just nu växlar första platsen mellan Anna och Danmarks Chanée & N’evergreen ”In A Moment Like This”: Europrediction - oikotimes.com

Sverige har tuff konkurens från andra svensklåtar, vilket är ganska intressant att se i ovan nämnda röstning. Bland topp-5-låtarna hittar vi Danmark, Irland och Azerbadijan. Samtliga av svensk låtskrivare. 4 av 5 måste ses som ett fantastiskt betyg! Återstår att se om det håller hela vägen. Även Norges låt räknas som svensk eftersom den är komponerad av Opera-Fredrik Kempe.
Sverige startar som nummer 6 i semifinal 2.

Medverkat i ESC: Sedan 1958, med undantag för 1964, 1970, 1976
Bästa placering:  Vunnit 4 gånger: 1974 med ABBA och ”Waterloo”, 1984 med Herrey’s och ” Diggi-loo Diggy-ley”, 1991 med Carola och ”Fångad Av En Stormvind”, 1999 med Charlotte Nilsson och ” Take Me To Your Heaven”.
Min personliga favorit: Alla vinnarlåtar men om jag väljer ett bidrag som inte vunnit så blir det Friends och ”Listen To Your Heartbeat” från 2001.



Källa/foto: Lilian, JP, eurovision.tv, oikotimes.com

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: