onsdag 12 maj 2010

SVT's Eurovision panel tippar flipp & flopp

I gårdagens program på SVT ”Inför Eurovision” så fick Israels Harel Skaat toppoäng av juryn som består av Kayo Shekoni, Rennie Mirro, Marie Serneholt, Lena Philipsson och Thomas Lundin (Finland) under ledning av schlagergeneralen och programledaren Christer Björkman. Som väntat fick också Anna Bergendahl höga poäng. Enbart Kayo var tveksam till Sveriges bidrag.
Stackars Sieneke från Holland. Hennes låt “Ik Ben Verliefd ( Sha-la-li!)”
blev totalsågad tätt följt av den Slovenska bidraget ” “Narodno Zabavni Rock”. Oavsett vad man tycker om dessa låtar så är det två av de bidrag som fastnar. Väck mig mitt i natten och jag lovar att sjunga “ Sha-la-lie! Sha-la-la!, Sha-la-lie! Sha-la-la!” för er. Återstår att se hur rätt panelen har. Tidigare har ju deras resultat varit sisådär.

På tal om Eurovision program, så gjorde jag min finska radiodebut i torsdag. Jag medverkade i direktsändning på Sisuradio, som är Sveriges Radions finska kanal. Tur att det inte var TV eftersom det är svårare att dölja fusklapparna i rutan. Känner ni för att lyssna på detta inslag så hittar ni det här:
Lilian och Soili pratar Eurovision i Sisuradio

Dessutom länkar Sisuradio till min blogg de närmaste veckorna. Det tackar jag för! Och här har ni länken till dem: Sisuradio. I fredagen program, 14 maj, medverkar Riki Sorsa som tävlade för Finland i Eurovision 1981. Hans bidrag ”Reggae O.k” var helt klart före sin tid. Resten av Europa förstod inte alls vad en reggaelåt hade att göra i ESC och resultatet blev därefter – en 16:e plats bland de 20 medverkande.



Några kreativa killar i Israel och Schweiz har spelat in denna hyllning till Finlands bidrag. Underbart eller hur!
A tribute video to the coolest Eurovision duo this year, Kuunkuiskaajat, from Finland. Made by 2 fans from Israel and Switzerland. Show your support! :)



Källa/Foto: www.eurovision.tv, www.sr.se, www.rikisorsa.com, JP, Lilian
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: