tisdag 8 mars 2011

Har Melodifestivalen blivit Musik-Sveriges IKEA-katalog?


Vi närmar oss finalen och 6 veckors superb TV-underhållning går mot sitt slut. Det sista och mest kritiska momentet återstår. Att välja Sveriges representant i Eurovision Song Contest 2011. Det är ju det som är syftet och målet med denna underhållningsresa. Men hur ska vi gå tillväga för att välja rätt låt?

Jag skulle vilja likna Melodifestivalens 32 låtar vid en möbelkatalog som innehåller möbler från olika designers och tillverkare. Om vi tänker på hur våra hem ser ut så är det väldigt många som bygger upp det kring en bas av IKEA-möbler. Inget fel i det – det gäller även mig själv. IKEA är praktisk, prisvärt och håller lagom länge. Vi kan köpa en ny soffa efter några år utan att få dåligt samvete och utan att känna oss slösaktiga. Nästa gång det är dags att köpa ny soffa går vi åter igen till IKEA men eftersom vi sett inredningsprogram på TV har vi blivit ’wild and crazy’ och slår till på en som är kyckliggul.

Men räcker det med en kycklinggul soffa från IKEA för att förnya hemmet? Personligen tror jag inte det. För att få till det lilla extra behöver IKEA möblerna få sällskap av något som sticker ut och bryter av. Det kan vara ett bord köpt på en auktion i Småland, en fåtölj från senaste möbelmässan, en lampa från Svenskt Tenn eller en byrå som pappa snickrat ihop.

För säkerhets skull har SVT försett finalen med att antal internationell inredningsdesigners. Jag tror att det är helt rätt tänkt. Alla svenskar har inte talang eller intresse för inredning och då känns det skönt att kunna vända sig till experter. Detsamma gäller musik. Tyvärr har varuutbudet begränsats för Melodifestivalens designers. För att skapa en helhet och röd tråd i inredningen måste man starta dialogen med inredarna innan väggarna är målade i café latte färg och den gula soffan beställd hos IKEA. Man kan bara hoppas att det blir ändring till nästa års omgång av inredningsprogrammet Melodifestivalen.

I maj tävlar ca 40 länder i Eurovision Song Contest och de är egentligen inte annorlunda än Sverige. Ca 95% kommer att skicka sina lokala varianter av IKEA-låtar. Det gäller att tillhöra de 5% som väljer en annan väg. Det var precis vad Alexander Rybak gjorde när han tog Europa med storm i form av en hemmasnickrad byrå. Likaså var det med Tysklands Lena som hade införskaffat sin ”Satellite” på designermässan i Bad Salzuflen

Men först är det dags för lördagens final med ett stort utbud av svenska IKEA-låtar men också några udda prylar. Innan vi röstar – tänk då på att det är dendär avvikande möbeln som får våra hem att se häftiga, personliga och designade ut. Rösta därför på låten som är pricken över i:et i våra IKEA-hem. Då kommer vi att ha större chans i Düsseldorf.



Foton: eurovision.tv, Lilian, mostphotos

Inga kommentarer: