söndag 15 maj 2011

Baku nästa - Azerbajdzjan fick sin efterlängtade seger

Azerbajdzjan vann, Italien tvåa och Sveriges Eric Saade trea. "Running Scared" med Ell & Nicki föll Europa i smaken. Undrar vad som skrivs i svenska medier just nu. Det kan vara att Sverige 'nästan' vann. Det är ju svenskar för hela slanten bakom vinnarlåten.
Vilken rafflande röstning det var. Precis som alla vi Eurovision-älskare vill ha det.
Kul att Sverige stred om topplaceringen. Tredje platsen var betydligt bättre än jag vågat tro på.

Största överraskningen var Italiens Raphael Gualazzi men det var de värda och nu hoppas jag att Italien blir kvar i Eurovision. Under en presskonferens tidigare i veckan så var det beroende på resultatet om de stannar.

Finlands Paradise Oskar hamnade på 21 plats och jag kan villigt erkänna att det var sämre än jag trodde. Han gjorde ett toppframträdande men nackdelen var att starta först. Finland blev i alla fall trea i semifinal 1.

Mina övriga favoriter var ju Grekland och Ungern. Grekland vann semifinal 2 och överraskade med en sjunde placering i finalen.Ungern blev tyvärr inte bättre än 22. Scenframträdandet inte in samma klass som låten.

Mera intryck kommer efter att jag sovit på saken.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Ha,ha - du har ju ett stort hjärta för Ungern. Låten var jättebra, men showen usel. Med mer disco stämning runt sångerskan, bra dansare som hade synts och tvingat divan att anstränga sig att röra på kroppen. Då hade det gått mycket bättre! T o m 12årige Joar tyckte låten var bra, men att dosen var kass. Katarina Myrberg