tisdag 15 november 2011

Rutigt och bredbent när Toby Keith uppträdde på Cirkus

Var på Cirkus härom kvällen när prisbelönta countrysångare Toby Keith uppträdde. Killen är ett ständigt återkommande inslag på Countrygalan från Nashville så det var kul att se honom live. Med honom var ett rutinerat gäng musiker men tyvärr skruvades volymen och gitarrerna upp successivt på bekostnad av stämsången och blåssektionens sax, trumpet och trombon. Synd tycker jag.

Oavsett kvalitet och ljudstyrka så var det ett eminent band.  Jag gillade hippie-looken hos basisten och gitarristen. Trumpetaren var den enda som såg ut att ha lite latino-feeling och betydligt mer gung i höfterna är Toby själv.




Det kvinnliga inslaget bestod av en körtjej och givetvis av utomordentligt skönsjungande Jill Johnson. Jill och hennes band har hängt med som förband under hela Toby Keith’s Europaturnén.

En del av behållningen med att gå på konsert är att studera människorna. Därför ska man vara ute i god tid för att hinna ta ett glas vin, äta eller dricka en kaffe i godan ro innan. Ett av mina besök på Cirkus var i samband med turkiska Sezen Akzu's konsert för ca 1,5 år sedan. Då bestod publiken självfallet mestadels av turkar, uppklädda till fest med höga klackar och snygga frisyrer plus några få udda individer som jag själv.

Toby Keiths publik är något helt annat. Man skulle kunna säga att hardcore fansen representeras av en bredbent, manlig, blekhyad skara. Dresskoden är med fördel rutig skjorta och Stetsonhatt. Detta är ingen kritik utan ett konstaterande och missförstå mig inte – även jag gillar Toby Keith, och vars band stundtals har ett grymt sväng.

Även om jag inte är jätteinsatt i Toby Keiths repertoar så var det omöjligt att undgå hans megahit ”American Ride” som kom 2009. Givetvis finns den med på repertoaren ännu. Här i en något skakig och grynig filmning.

PS: Jättekul att träffa Azize i restaurangen!

Foto, video: Lilian


Inga kommentarer: