fredag 10 februari 2012

Budapest vann över Göteborg denna helg

Jag tar en paus från Melodifestivalen denna helg. Det finns ju en hel del Eurovisionsaktivitet ute i Europa. På lördag har Ungern, Norge och Island sina finaler. Så vad passar väl bättre än att bege sig till Budapest, en personlig favoritstad. Göteborg och Oslo får se sig besegrade. Reykjavik har jag inte besökt så jag avstår från jämförelser.




Ungern har haft två semifinaler där sex bidrag röstats fram av en jury och två via telefonröster. I finalen kommer de fyra låtar som får flest tittarröster att gå vidare till en superfinal och där är det sedan juryn som har sista ordet och bestämmer vem som vinner. Tävlingen går under namnet ’A Dal’ som betyder 'Sången' på ungerska.




Följande åtta låtar har valts ut via två semifinaler:

Veres Mónika: This Love
Kraftfull ballad men lite väl mycke wailande.

Gyurcsík Tibor: Back in place
En helt okey låt men jag tycker mig ana lite falsksång

The Kiralys: Untried
Sångerskan har dramatiska kläder och hon omges av en två rappare i svarta och vita kläder. Överlag är kläderna mer intressant att kommentera än sången. 

Juli Fabian & Zoohacker: Like A Child
Låten är lite soulig och Julis röst ger associationer till Amy Winehouse. Tog sig vidare tack vare telefonrösterna och rimligtvis bör den i såfall ta sig till superfinalen.

Compact Disco: Sound of our hearts 
Nån slags You2-pastisch.

Gábor Heincz: Biga - "Learning to let go 
Jag undrar om Gabor lyssnat på dansk musik eller Cyperns Jon Lilygreen & The Islanders – ‘Life Looks Better In Spring’. Det spelar ingen roll eftersom det här är tävlings bästa låt, bästa röst och enda modulation. Får jag bestämma så träffas Gábor och jag i Baku.

Caramel: Vízió
Bästa bland de ungerskspråkiga bidragen och startfältets enda rocklåt. Tyvärr har sångaren ett enormt behov av att waila lite för ofta. Kanske har han en ’Vizió / vision om att det ska ta honom till Baku.

Gabi Tóth: Nem kell végszó 
Stort drama och Gabi tar ifrån tårna när hon sjunger. En obestämbar låt i mina öron men det tyckte uppenbarligen inte tittarna som röstade Gabi till final. Titeln betyder ungefär ’Du behöver inte köa’.

I fjol var det Kati Wolf som representerade Ungern med ”What About My Dream”. Hon kom på 22:a plats i finalen i Düsseldorf.

Foton: Lilian, MTV.hu

Inga kommentarer: