torsdag 9 februari 2012

MF 2012: En svårtippad deltävling med modest karaktär


Nu finns det 1-minuters snuttar till åhörande av Melodifestivalens deltävling 2, som sänds från Göteborg nu på lördag.

Låtarna känns mer modesta till sin karaktär efter förra veckans rivstart med mycket av allt. Trots detta är det mycket svårtippat men jag tror att det är Ulrik, Andreas, Timoteij och Di Leva som drar vinstlotterna. Vilka som går till andra chansen  respektive final låter jag vara osagt. 

Själv följer jag tävlingen på distans eftersom jag tänker koncentrera mig på Ungens final på plats i Budapest.

Ulrik Munther – "Soldiers"
Schysst poplåt i James Blunt's anda. Är Ulrik inte favorit så kommer han att bli det efter lördagens delfinal. Rösten har en mogen karaktär och ingen skulle väl gissa att killen blott är 17 år. Minst andra chansen men troligen direkt till final.



Top Cats – "Baby Doll"

En rockabilly låt ingår numera i MF-konceptet. Frågan är om det är om det är nödvändigt varje år. För mig är Värmländska Top Cats helt obekanta men deras ”Baby Doll” känns betydligt fräschare in fjolårets hårfagra killar i Playtones. Och kunde Playtones ta sig till final så borde in Top Cats vara chanslösa. En bubblare till andra chansen.
Sonja Aldén – "I din himmel"
Lågmäld, vacker, pastoral sång som känns typisk för Sonja. ”För att du finns” från 2007 har blivit en megahit i bröllopsbranschen. "I din himmel" kan gå en lysande framtid till mötes i begravningssammanhang. Svårt avgöra hur den mottas då den kräver fler genomlyssningar.

Andreas Lundstedt – "Aldrig aldrig"
Ovanligt att höra Andreas sjunga på svenska. Texten handlar om ett avslutat förhållande. Snyggt, slickt med discobeat. Inte så tokigt och det kunde ha varit Orup som skrivit låten men det har Niclas Lundin, Maria Marcus och Randy Goodrum gjort. Jag tror på andra chansen.



 Timoteij – "Stormande hav"
Lite mer uptempo och fartfyllt än tjejernas ”Kom” från 2010. Då blev det finalplats direkt. I år känns det mer osäkert även om denna låt är bättre och Timoteij har mer scenvana. Hoppas ändå på minst andra chansen.
 
David Lindgren – "Shout It Out"
Det känns som att David Lindgren försöker sig på en ny och något mognare version av Eric Saade. Tveksamt.

Mimi Oh – "Det går för långsamt"
Inget större fel men för mig är det en bakgrundslåt. Med reservation för att den växer i karaktär när man hör mer än en 1-minuters snutt. Mimi får nog göra ett nytt försök nästa år.


Thomas Di Leva – "Ge aldrig upp"
Typisk Di Leva-låt men moderna karaktär.  Fansen kommer ändå att känna igen sig ifall de nu tittar och röstar. I så fall går låten vidare. Minst andra chansen. Omgångens ’överlevnadslåt’. Förra veckan var det Thorsten Flinck’s "Jag reser mig igen".




Foton: Lilian

Inga kommentarer: