lördag 24 november 2012

Förälskad i Lissabon – en miniguide

Det regnar och kullerstenarna i Alfama är slippriga av höstlöv men det påverkar inte min förtjusning. Efter mitt femte besök i staden har nog förälskelsen övergått i kärlek. ’Jag är lika kär nu som då’ sjunger Tomas Ledin och jag tror att han menar Lissabon. 

Fördelen med att regnet öser ner är att det blir många besök på ’små-hål-i-väggen-ställen’. Att kunna inmundiga en öl för 1 euro är ju på gränsen till gratis. Dagen efter sken solen och det var skönt sitta ut på Parca do Comércio trots priser på svensk nivå.


Ruffiga, färgglada och pompösa byggnaderna. Breda avenyer och slingriga gränder. Lätt att gå vilse trots karta men vad gör det när det leder till en lite restaurangpärla som jag inte hade en aning om att fanns.


Tapas på Meson Andaluz blev en perfekt fredagslunch, med bland annat välhängd Jamón Serrano.

En annan dag blev det lunch med lysrörsbelysning och lokala tanter och farbröder på O Eurico Casa de Pasto. Mamma i familjen steker fisk och vispar omelett medan dottern serverar och pappa tar betalt. Utsökt till budgetpris - 39 euro för 4 personer inklusive vin i box.

Jag upplever portugiserna som behagliga och ganska tillbakadragna. I fadon kommer den känslosamma sidan till uttryck. Jag drar paralleller till finnar och finsk tango. Det finns oräkneliga fadorestauranger och vissa kan kännas ganska turistiska. Coração de Alfama i stadsdelen Alfama är av det genuina slaget. Maten var helt okej men på ett ställe som detta är det helhetsupplevelsen och musiken som gäller.


Prisvärt till toppkvalitet är Restaurant A Travessa, som är inhyst i ett före detta nunnekloster. Att hitta hit är inte lätt och men det är värt ansträngningen. Detta är nog den bästa mat jag ätit någonsin i Portugal. Man betalar ett fast pris för förrätten och då kommer det in ett antal olika smårätter. Sen beställer man huvudrätt som består av en gudomlig fisk – i mitt fall tonfisk men det finns också kött av olika slag. Till det en eller flera flaskor portugisiskt rött och notan hamnar på angenäma 60 euro per person.
www.atravessa.com


Att hyra lägenhet kan rekommenderas. Denna gång blev det ett par nätter på traditionsrika hotell Avenida Palace vars väggar andas historia och bedagad charm. Därefter blev det en natt, som gav mersmak, på  Internacional Design Hotel, också med toppenläge vid Rossio platsen.


Våningsplanen har olika teman. Jag bodde på buddistisk ZEN. Nästa gång kanske det blir BEAT eller POP. Varje rum har ett namn och det finns små kluriga ordspråk lite här och var. Jag brukar vara skeptisk till s.k. boutiquehotell men här har man tänkt till. Ett besök i deras bar rekommenderas för de som inte bor där.
www.idesignhotel.com/se


Ett annat boendealternativ inför nästa resa är charmiga Solar dos Mouros, som ligger bland gränderna i Alfama. Från sviten högst upp, via en smal spiraltrappa, har man en vidunderlig vy över Lissabon.
www.solardosmouros.com/hotel-overview.html











Runt hörnet från hotellet ligger den trevliga restaurangen och vinbaren Costa do Castelo Bar das Imagens.

Lissabon är som ett galleri där oväntade väggdekorationer kan dyka upp lite här och var.   

Lissabon utan spårvagnar vore som Venedig utan kanaler.

Restaurang & bartips:

O Eurico Casa de Pasto. Adress: Largo de Sao Cristovao 3
A Travessa. Adress: Travessa do Convento das Bernardas 12
Costa do Castelo Bar das Imagens. Adress: Calçada Marquês Tancos 1b
Stasha Restaurante. Rua Gáveas 29
Mesón Andaluz Restaurant. Adress: Travessa do Alecrim 4
Restaurante Coração de Alfama. Adress: Travessa Almargem 4

Inga kommentarer: