lördag 16 februari 2013

Melodifestivalen 2013: Dags tycka till om låtarna i deltävling 3

Att tycka till om musikstil och smak är jämförbart med att analysera viner. Troligtvis tycker ni annorlunda än jag. Melodifestivalens deltävling 3 har enligt mig ett överskott av kvalitetsviner, både lagrade och beaujolais nouveau, där Janet Leon och State of Drama står för det unga fräscha medan Ravaillicz är en dammig lagrad flaska som snabbt bör konsumeras innan den blir vinäger. Synd att ingen av kvällens låtar fick plats bland boxvinerna i omgång 1 och 2.

1. Eddie Razaz: "Alibi"
Genomgående temat för i år verkar vara technosjungande manliga solister och medföljande dansare. Eddies platsar i samma kategori som David Lindgren och Anton Ewald. "Alibi" har tydlig refräng som fastnar och snäppet vassare än Lindgren och Ewald. Nu hoppas jag kvoten av dansanta pojkar är fylld och att vi slipper ytterligare versioner i deltävling 4.

2. Elin Petersson: ”Island”
Osökt kommer jag att tänka på Anna Bergendahl mixat med en dos danska influenser. Blond tjej med gitarr som sjunger bra. Tyvärr sticker inte låten ut och troligen chanslös i detta sammanhang. Extra cred för att Elin skrivit låten själv.

3. Ravaillicz: ”En riktig jävla schlager"
Bandet består av Tommy Körberg som plockat med sig kompisarna Claes Malmberg, Johan Rabeus och Mats Ronander. Det är självfallet Körberg som står för leadet i en kul låt som driver med schlagerkonceptet. Körberg sjunger fenomenalt som alltid. Ska bli intressant att se hur generösa generationen 'äldre' är med rösterna.

4. Amanda Fondell: ”Dumb”
Idolvinnaren Amanda har bra och karakteristisk röst och låten är inte oäven. För min del går den lite spårlöst förbi men efter fler genomlyssningar kommer jag troligen att gilla den.

5. Martin Rolinski: “In And out of Love”
I mina öron är detta som en BWO-låt och det är ju bra betyg åt låtskrivarna G:son, Rickstrand, Rolinski. Bidraget har en fläkt av 80-talet och det går nog hem hos många inklusive mig själv. Frågan hur långt retrokänslan räcker i kvällens tuffa startfält.

6. Caroline af Ugglas: ”Hon har inte”
Låten är en fortsättning på temat "Varför har du övergivit mig och vad har hon som inte jag har". Folket som röstade på ”Snälla snälla” 2009 känner igen sig och Caroline har framgångsrikt jobbat på sin image som folkkär sedan dess. Det är minst andra chansen.

7. State of drama: ”Falling”
Snyggaste poplåten i hela tävlingen! Äntligen ett bidrag som tilltalar oss som gillar kombinationen snygga melodier, akustiska inslag och en bra sångare. Får mig att tänka på Danmark 2009 och Brinks ”I Believe”. Troligen inte en chans men om jag fick bestämma skulle detta vara en topp-3-låt i finalen.

8. Janet Leon: ”Heartstrings”
Börjar som ballad och går sedan över i en refräng i annan tonart och stil. Låter inte revolutionerande på något vis men ger ändå ett visst uns av nytänkande i denna årgång av Melodifestivalen. Här får dansande pojkar konkurrens av dansande tjejer. Tyvärr lär inte unga pojkar med mobil spenderar lika mycket på betalsamtal som unga flickor med mobil. 

Foton: svt.se

Inga kommentarer: