fredag 1 februari 2013

Melodifestivalen 2013: Min syn på låtarna i deltävling 1

Eftersom jag inte befinner sig i Karlskrona gäller det att bilda sig en uppfattning om låtarna baserat på snuttar om 60 sekunder. Startfältet består av en varierande skara artister från veteranen Eric Gadd till Japanstora tonårsidolen YOHIO. Melodifestivalen ska innehålla något för alla och envar. Deltävlingen lever verkligen upp till detta. Från dagis-Gosa till trasig porslinsservis.

 

1. David Lindgren: ”Skyline”
Inte nu igen. Det spelar ingen roll om det är David Lindgren, Eric Saade, Danny Saucedo eller norska Tooji. Manlig sångare och dansande killar känns passé. David Lindgren sjunger bra men visst hade det varit betydligt intressantare ifall han kommit med en ny låt istället för en karbonkopia av fjolårets ”Shout it out”.

2. Cookies N Beans: "Burning Flags"
Tjejtrion deltog i Melodifestivalen 2009 men tog sig inte till final. Då var det hemvävd countrymusik som gällde. I år är det en halvruffig poplåt med ett arrangemang som är på gränsen till överarbetat i sin pampighet. Kul att Cookies N Beans testar nåt nytt och jag tror att finalchansen är större denna gång.  

3. Jay-Jay Johanson: ”Paris”
En perfekt låt som ska höras live på en intim klubb och jag tror inte att ”Paris” fungerar i detta sammanhang. Att sjunga Parisiska gatunamn känns inte övertygande men kanske kan låten fått ett nytt liv efter Melodifestivalen, förslagsvis i en turistvideo från Franska Turistbyrån.

4. Mary N'diaye: ”Gosa”
Varning alla småbarnsföräldrar! Här är låten som era telningar ger sina röster till och som de kommer att sjunga på de närmaste månaderna medan de gör sitt bästa för att härma Gosa-dansen. Jag hoppas att föräldrarna har koll på mobilkostnaderna och stoppar barnens röstande i god tid. Det räcker med att dagispersonalen måste lida. Vi andra vill undvika det och föredrar att ’gosa’ på ett mindre enerverande sätt.


5. Eric Gadd: ” Vi kommer aldrig att förlora"
Det känns lite ovant att höra Gadd på svenska och i mina öron är det inget kännspakt Gaddiska tonspråket man hör. Helt okej låt men risken finns att Gadd-fansen blir besvikna. Kanske går han till andra chansen.

6. YOHIO: "Heartbreak Hotel"
Jag hade förväntat mig mer japanska influenser eftersom den androgyna tonårsidolen från Sundsvall är ’big in Japan’. Istället hör jag uppdaterad glamrock och ett framträdande som är en verkar vara en mix av Hanoi Rocks och BWO. Jag gillar det jag ser och hör. Jag hoppas att tonårstjejerna har ett större mobilkonto är dagisbarnen. I så fall är YOHIO garanterat i final.

7. Anna Järvinen: ”Porslin”
Detta är kritikernas favorit. Anna skulle ha varit med ifjol och besvikelsen var stor när hon hoppade av i sista sekund. (Istället banade det väg för David Lindgren som blev så framgångsrik att han dyker upp i samma deltävling i år.) Avhoppet har säkert bidragit till att höja temperaturen kring Järvinens låt och hennes chanser ska inte underskattas. Ni minns hur det gick för Torsten Flinck ifjol.

8. Michael Feiner & Caisa: "We're Still Kids"
Om man gör en ympning av Swedish House Maffia och dansbandet Torleifs, så resulterar det i bidrag nr. 8. Jag är ambivalent och måste höra mer än en minut för att reda ut om detta är bra eller förfärligt.

Lyssna på låtarna (60 sekunder) HÄR:

Foto: SVT

Inga kommentarer: