söndag 19 maj 2013

Eurovision 2013: Danmark vann och finalspänningen uteblev

Danmark höll för trycket som förhandsfavorit. Jag och många med mig gick miste om den rafflande och hårresande poänggivning vi hoppats på. Danmarks Emmelie de Forest tog snabbt ledningen och höll sig kvar där. Azerbadijans Farid Mammadov och Ukrainas Zlata Ognevich flåsade i bakhasorna men hann aldrig ifatt. Danska TV:n var så säkra på sin vinst att besökarna möttes av denna skåpbil utanför arenan när det var dags att gå hem.
Hela resultatet och hur respektive land röstat hittar du HÄR

Även om Danmark vann så var det Finlands Krista Siegfrids som fick pryda framsidan på Svenska Dagbladets kulturdel på söndagen.

Fjärilarna har troligtvis redan flugit sin kos och när jag lämnade Malmö under söndagseftermiddag så vräkte regnet ner efter en vecka med sol och värme. Var det ett tecken på att staden och många med den nu lider av PED = Post Eurovision Depression? Eller var det en spegling av den danska vinnarlåten "Only Teardrops"? Jag har i alla fall haft två fantastiskt fina veckor i Malmö och arrangemanget har fungerat förträffligt. TACK till alla som medverkat från stort till smått. Sveriges TV har också visat var Eurovisionsskåpet ska stå och bevisat att man är bäst på att producera denna typ av program.

Själv kommer jag att lyssna på allt annat än Eurovisionsmusik den närmaste tiden och även ta mig en funderare på huruvida det ska bli en resa till Danmark nästa år eller om det ska bli en Eurovisionspaus. Jag hade ju önskat att ett mer exotiskt land vunnit.


Foto: Lilian, EBU

Inga kommentarer: