tisdag 14 maj 2013

Eurovision 2013: Minirecession av låtarna i semifinal 1. Ikväll gäller det!

Nu börjar det dra ihop sig och ikväll är skarpt läge. 16 låtar tävlar i semifinal 1 och sex av dessa måste bort. Jag kan redan nu meddela att mina tre favoriter är Estland, Cypern och Belgien men jag är förberedd på att någon av dem åker ut ut tävlingen ikväll. Igår såg jag första genrepet och intrycket är att det låter bättre i verkligheten är på artisternas förhandsvideos.

1. Österrike: Natália Kelly "Shine"
Sjunger bra men går inte riktigt genom kameran. Inte lätt att vara först ut. Kan vara en av de sex som får packa resväskan.

2. Estland: Birgit "Et Uus Saaks Alguse"
Gåshud och jag hoppas verkligen att denna underbara ballad går vidare. Birgit sjunger och ser ut som en gudinna.

3. Slovenia: Hannah "Straight Into Love"
Technodisco som känns gammaldags och trist. För 10 år hade chansen varit bättre. Ikväll tror jag det är kört.

4. Kroatien: Klapa s mora "Mižerja"
Vacker vokalsång som passar bättre i kyrkan än på Eurovisionsscenen. De sex killarna sjunger oerhört vackert och det kan räcka till finalplats.

5. Danmark: Emmelie de Forest "Only Teardrops"
Emmelie är vinsttippad och Danmark vill nog gärna ordna Eurovision nästa år. Solklar finalist men jag tror inte längre att hon kommer att vinna. Snygg pyroteking som tyvärr inte syns i TV-rutan.

6. Ryssland: Dina Garipova "What If"
Svenskskriven smörballad. Har gått från patetisk till en favorit i semi 1. Dina sjunger som Adele. Kvällens snyggast 'staging'. Till final.

7. Ukraina: Zlata Ognevich "Gravity"
Varning för lyteskomik! Igor lider av kromosomfel och är 243 cm lång. Låten är favorit bland många. Själv fattar jag ingenting men finalplatsen är säkrad och Zlata är tävlingens vackraste.

8. Nederländerna: Anouk "Birds"
Anouk är storstjärna i Holland och verkar också ha tillhörande divalater. Hon är kylslagen och undviker titta i kameran med öppna ögon. Låten säger mig ingenting. Svårtippad men jag tror hon floppar.

9. Montenegro: Igranka "Party"
Rappande kosmonauter som har mer rök och pyroteknik på scenen än sång. Kvällens gräsligaste låt men går vidare just därför.

10. Litauen: Andrius Pojavis "Something"
Snygg låt som är Andrius själv skrivet. Synd att han inte låter någon annan sjunga den. Nu gör istället den småförvirrad Andrius kvällens tveksammaste sånginsats och finalplatsen ryker.

11. Vitryssland: Alyona Lanskaya "Solayoh"
Att vinna står högt på Vitrysslands önskelista. Nu försöker man med en diskokula på scenen i form av ett Kinderägg. Låten är ett misch-masch och jag tycker inte cha-cha hör hemma här. Till final går den oavsett vad jag tycker.

12. Moldavien: Aliona Moon "O Mie"
Kvällens mest spektakulära klänning som ändrar färg expanderar och blir en 3 meter hög. Den transporterades till Malmö redan i april. Aliona är späd som en sparv men har en fantastisk röst. Final.

13. Irland: Ryan Dolan "Only Love Survives"
Pojkpop i Mellostil. Ryan sjunger bra och får säkert höga poäng på tonårstjejerna. Själv är jag mer imponerad av trum-dans-killarnas bara, tatuerade överkroppar. Solklar finalist.

14. Cypern: Despina Olympiou "An Me Thimasai"
Klassisk grek-schlagerballad med modulation och jättebra sångerska. Despina framför en av mina favoritlåtar men tyvärr tror jag inte det räcker till final. Suck.

15. Belgien: Roberto Bellarosa "Love Kills"
Belgien tävlar om samma röster som Irlands Ryan men låten är mycket bättre. Nu håller jag tummarna för att Robertos nerver och stämband håller sig lugna.

16. Serbien: Moje 3 "Ljubav Je Svuda"
Ursäkta - men vad har dessa tre tjejer på sig??? Fulaste outfiten ikväll Jag glömmer bort att lyssna på sången. Byt kläder eller packa väskan. Det som gör att Serbien ändå kan klara sig är att de är sist ut.

De rödmarkerad som åker ut, enligt min mening, är:
Österrike, Slovenien, Holland, Litauen, Cypern, Serbien

Inga kommentarer: