torsdag 16 maj 2013

Eurovision 2013: Minirecession av låtarna i semifinal 2. Ikväll gäller det för 17 länder!

Ikväll gäller det för Krista Siegfrids från Finland. Blir hon en av de tio som tar sig till final med "Marry Me"? I andra semifinalen tävlar 17 låtar och den är betydligt tuffare och mer svårtippad är semifinal 1.

I förra semifinalen tippade jag 8 rätt av 10. Jag trodde inte att Litauen och Holland skulle ta sig vidare men det gjorde de. Istället blev det Montenegros hysteriska bidrag samt de sex skönsjungande Klapa S Mora från Kroatien som åkte ut.
1. Lettland: PeR "Here We Go"Alltid otacksamt starta först. Killarna jobbar hårt i sina snygga glitterkostymer och låten är helt okej men tyvärr tror jag inte det räcker för final.

2. San Marino: Valentina Monetta "Crisalide"
Jag vill ju tro att San Marino tar sig till final även om jag önskar att låten inte bestått av två helt olika teman. Valentina är en jättebra sångerska och pyttelandet har aldrig varit i final.

3. F.Y.R. Macedonia: Esma & Lozano "Pred Da Se Razdeni"
Förvirrad balkanlåt som också valt två teman. För första gången sjungs romani i Eurovisionen.
Eftersom detta torde tilltala juryn samt grannländerna Grekland, Bulgarien med flera, så tror jag på final.

4. Azerbaijan: Farid Mammadov "Hold Me"
Kvällens mest solklara finalist. Snyggt på alla håll och kanter och grekiska superkoreografer Fokas Evangelinos har skapat ett elegant och effektfullt nummer. Dessutom sjunger Farid så man får ballad-gåshud.

5. Finland: Krista Siegfrids "Marry Me"
Kommer tjejkyssen på slutet att vara för mycket för den konservativa delen av Europa. Det finns en viss risk. Numret är dock showigt, låten catchig och Krista sjunger bra. Jag vill ju tro på final.

6. Malta: Gianluca "Tomorrow"
Småsött och småmysigt men läge för en kaffepaus. Tror tyvärr inte Malta är i final i år.

7. Bulgarien: Elitsa Todorova & Stoyan Yankulov "Samo Shampioni"  
Förra gången duon medverakde var 2007 i Helsingfors och det blev en femte plats. I år kan det bli svårt att ta sig till final. Sex år gamla låtar som görs enligt 'copy-paste-principen' tror jag knappast går hem hos juryn.

8. Island: Eythor Ingi "Ég Á Líf"
Min älsklingslåt detta år. Tänk att en ballad på isländska kan vara så vacker. Tyvärr är jag rädd för att de som röstar inte ser storheten i denna låt. Kanske kan juryrösterna rädda Eythor.

9. Grekland: Koza Mostra feat. Agathon Iakovidis "Alcohol Is Free"
Det må vara kris i Grekland men till finalen kommer de garanterat med sin balkanlåt. De som förväntar sig grekisk popmusik har sappat in fel TV-program. Final!


10. Israel: Moran Mazor "Rak Bishvilo"       
Fantastisk sångröst men märklig låt och ännu märkligare utstyrsel på en 21-åring. Inge final i år för Israel.

11. Armenien: Dorians "Lonely Planet"
Black Sabbat-gitarristen Tony Iommi har skrivit denna 'save-the-world-låt'. Visserligen är rocklåtar en bristvara i årets tävling men denna 'slow-rock' är inget för final.

12. Ungern: ByeAlex "Kedvesem"       
Sötaste låten i år kommer från Ungern. Å vad jag vill att den ska komma till final men tyvärr tror jag att många tycker Alex utstrålning är för obefintlig. Ingen final - men jag hoppas jag har fel och att det blir semifinalens Litauen-skräll.

13. Norge: Margaret Berger "I Feed You My Love"
Många tror att Norge kan vinna i år men elektrolåten som framförs av Margaret som ska framstå som en iskall rymddrottning. Till final kommer hon men jag tror inte det blir vinst.

14. Albanien: Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko "Identitet"  
Årets andra rocklåt och Albanien vinner över Armenien. Även om jag inte förstår vad de sjunger så är det energi på scenen. Final.

15. Georgien: Nodi Tatishvili & Sophie Gelovani "Waterfall"
Om jag fick önska så vinner denna låt eftersom jag vill åka till Tblisi i Georgien. Dessutom är det vacker, välsjunget och elegant. Sophie vinner första pris för snyggaste klänningen.

16. Schweiz: Takasa "You And Me"
Frälsningsarméns Takasa balanserar på kanten men det är så pass klämkäckt att jag tror de klarar finalplatsen. En 94-årige farbror och support från Frälsningsarméer i Europa hjälper säkert till.

17. Romanien: Cezar "It's My Life"

Var beredd på något som ni aldrig hört i Eurovisionen förut. En countertenor med bar bringa som sakta stiger upp på scentaket. Han har i alla fall rakat bringan sedan första repet men det säkrar inte finalplatsen.

De rödmarkerad som åker ut, enligt min mening, är:
Lettland, Malta, Bulgarien, Israel, Armenien, Ungern, Rumänien.

Inga kommentarer: