fredag 31 januari 2014

Melodifestivalen 2014: trögt och trist i deltävling 1

Egentligen har jag ju bestämt mig för att inte engagera mig i Melodifestivalen i år. Trots min påtagna låga profil kan jag inte motstå att komma med några personliga omdömen. Tyvärr känns starten i Eurovision-staden Malmö som både trög och trist och låtarna är ungefär lika nydanande som snålblåsten över Skåneslätten. Men - ge inte upp! Belöningen kommer även om det dröjer till sista låten.

1. YOHIO: ”To The End”
Låtskrivare: YOHIO, Andreas Johnson, Peter Kvint och Johan Lyander
Jag önskar att killen haft bättre rådgivare som övertalat honom att vänta ett år med att återvända till Mellon. Nu är han i alla fall här och eftersom YOHIO är ’big-in-Japan’ hade jag hoppats på en liten touch av solens rike. Istället serveras en pompös schlager-rocklåt av medelmåttig kvalitet. Om jag hade tillhört hans beundrarskara hade jag känt mig lurad för andra året men troligen röstas ändå YOHIO till final av de som beundrar honom för annat än det musikaliska. 

2. Mahan Moin: ”Aleo”
Låtskrivare: Mahan Moin och Anderz Wrethov
Mahan har en intressant och personlig röst. Låten växer men tveksamt om det kommer att räcka för att ta sig vidare. Jag gillar den arabiska touchen och hade gärna hört mer av den. Jag lägger ändå Mahan på minnet och kommer att spana efter ett kommande album. 

3. Linus Svenning: ”Bröder”
Låtskrivare: Fredrik Kempe
Sångare med lätt raspig stämma brukar funka i Sverige, speciellt om låten andas folkton och det ligger en tragisk verklighetsanknytning bakom texten. Linus går nog hem i stugorna men för mig är det alldeles för mycket Nordman-vibbar över låten. Tror på Andra Chansen.

4. Elisa Lindström: ”Casanova”
Låtskrivare: Bobby Ljunggren, Jimmy Jansson och Ingela ”Pling” Forsman
Jag är besviken. Jag hade hoppats på en riktig dansbandsklassiker i stil med "Be Mig Se Mig Ge Mig". Istället attackeras jag av en påfrestande, enerverande, klämkäck svada som får Linda Bengtzing att framstå som modest i jämförelse. Och varför har Elisa inte trumpeten med sig?

5. Alvaro Estrella: ”Bedroom”
Låtskrivare: Jakke Erixson, Jon Bordon, Kristofer Östergren, Loren Francis
Varje deltävling innehåller numera ’snygga killen med dans-moves’. Alvaro sjunger bra och låten platsar i samma kategori som t.ex. Anton Edwalls och David Lindgrens bidrag 2013. Men jag är så trött på denna typ av låtar och jag orkar inte se fler nummer med ’sexiga’ dansare. Byt koreografi eller ännu bättre – skicka dansarna på semester.

6. Ellen Benediktson: ”Songbird”
Låtskrivare: Sharon Vaughn, Johan Fransson, Tim Larsson och Tobias Lundgren
Snygg avskalad ballad som borde gå hem hos alla som gillar Katie Melua, Madeleine Peyroux och Eva Cassidy. Ellen sjunger bra och dyker säkert upp ett annat år. Då är hennes chanser större eftersom hon hunnit bli mer känd. Se årets medverkan som en förstudie i Mellosammanhang.

7. Sylvester Schlegel: ”Bygdens Son”
Låtskrivare: Sylvester Schlegel
Varför? Det är ordet som far genom huvudet. Vilket hopkok av Kent, Staffan Hellstrand och Håkan Hellström. ”Bygdens Son” har ambitioner men de är ouppnåeliga. Åtminstone för mig. Det enda jag vill är att stänga av (o)ljudet.

8. Helena Paparizou: ” Survivor”
Låtskrivare: Bobby Ljunggren, Henrik Wikström, Karl-Ola Kjellholm och Sharon Vaughn
Äntligen kommer lön för mödan och kvällens behållning. Modern, snygg låt som framförs av en ypperlig sångerska. Det är fullt fokus på sången och artisten. Tack och lov – inga dansare! Om det finns någon rättvisa så går Paparizou direkt till finalen. Tyvärr litar jag inte på svenska folkets smak och förvarnar därför om att hon kan hamna i andra chansen.

Final: YOHIO, Helena Paparizou
Andra chansen: Alvaro Estrella, Linus Svenning 

Foto: SVT


Inga kommentarer: