fredag 21 februari 2014

Melodifestivalen 2014: Rockigt värre i deltävling 4 men tacka vet jag disco!

Rock'n'roll dominerar men discokulorna glittrar mest. Dags för sista deltävlingen där tre låtar är på svenska. För säkerhetsskull kommer alla efter varandra så vi inte ska missa att det fortfarande är okej att sjunga på svenska i Mellon. Den svajiga låtkvaliteten fortsätter och det mest proffsiga framförandet står Alcazar för. Om trenden håller i sig från föregående tävlingar så kommer kvalitet stå tillbaka till förmån för 'underdogs' och ungdom. MEN jag väjer att tro på ett undantag denna gång....

1. Alcazar: "Blame It on the Disco"
Låtskrivare: Fredrik Kempe, David Kreuger, Hamed ”K-One” Pirouzpanah
Härligt! Man kan lita på att Alcazar levererar en låt som är helt i stil med deras tidigare repertoar. De lyckas inte nå "Alcastar-nivå" (2005) men det är betydligt bättre än "Headlines" från 2010. Årets discodänga är minst i paritet med "Stay The Night" från 2009. Jag vill tro att de tar en av finalplatserna.

2. I.D.A: "Fight Me If You Dare"
Låtskrivare: Albin Nicklasson, Nicklas Laine, Louise Frick Sveen
Hårdrock i medium tempo och en sångerska som imponerar. För en stund känns det som Tina Turner fått en efterföljare. Konkurrens är hård om rockrösterna och I.D.A får tufft motstånd från Ammontrack men jag väljer att tro på I.D.A eftersom deras låt är så mycket bättre. Andra chansen.

3. Janet Leon: "Hollow"
Låtskrivare: Karl-Ola Kjellholm, Jimmy Jansson, Louise Winter
Janet har sina fans sedan ifjol och hon är värd en finalplats men då krävs en starkare låt. Detta är tyvärr för anonymt och känns som ett Eurovisionsbidrag från östra delen av Europa - för 10 år sedan.

4. Ammotrack: "Raise Your Hands"
Låtskrivare: Jari Kujansuu, Thomas Johansson, Calle Kindbom, Mikael de Bruin
Klassisk hårrock, trummis med naken överkropp, gitarrorgier. Precis vad man kan förvänta sig och dessutom en trist låt.


5. Josef Johansson: "Hela natten"
Låtskrivare: Peter Boström, Thomas G:son, Josef Johansson, Peo Thyrén, Jonas Lundblad
Måste vara något som G.son hittat underst i låtskrivarlådan. Mesigt och intetsägande. Hjälper inte att killen ser ut som Darins kusin. I övrigt inget mer att tillägga.

6. Linda Bengtzing: "Ta mig"
Låtskrivare: Nicke Borg, Jojo Borg Larsson
Vi är ju vana vid Lindas klämkäcka schlager så jag är lite ställd över denna rockbetonade låt. Tror inte alls den går hem. För enformigt.

7. Ellinore Holmer: "En himmelsk sång"
Låtskrivare: Ellinore Holmer, Vanna Rosenberg, Åsa Schmalenbach, Josefina Sanner, Henrik Wikström, Amir Aly
Kärlekssång som passar i en svensk må-bra-film. Tyvärr svajar rösten betänkligt för Ellinore och jag förnimmer inget himmelskt när jag hör låten.

8. Anton Ewald: "Natural"
Låtskrivare: John Lundvik
Imponerar inte det minsta på mig men vad spelar det för roll. Killen lär vara i final i alla fall. Vi vet att tiden läker alla sår. Jag hoppas Mellosåren som orsakats av dansande pojkar som tar sig på snoppen också kommer att läkas. Kanske kan fenomenet i sinom tid ge framtida musikhistorieforskare något att fundera över - vad var det för typ av könssjukdom som drabbade killar mellan 15-22 år under 2010-talet?


Foto: SVT

Inga kommentarer: