fredag 7 februari 2014

Melodifestivalen 2014: Ungdom vinner över rutin i semifinal 2


Vem som går till final beror till stor del på vem som har mest pengar att spendera på röster och är snabbast på SMS. Förra lördagen blev vi varse att en nykomling som debutanten  Ellen Benediktson kan slå ut både rutin och kvalitet. Utgången i denna deltävlingen är ännu mer oviss än förra veckan men jag tror att vi åter igen kommer att se hur de rutinerade bli slagna på fingrarna av nykomlingarna.

1. JEM: "Love Trigger"
Låtskrivare: Thomas G:son, Peter Boström, Julimar Santos
Pumpande discorytmer med rapinslag och Avicii-flört. Egentligen inte alls min stil men jag gillar det jag hör och tror på final direkt.

2. The Refreshments: "Hallelujah"
Låtskrivare: Joakim Arnell
Klassiska rockabilly med ett av mest rutinerade banden i genren och vare sig jag vill eller inte börjar foten stampa takten. Detta är en "Svensson-favorit" men kommer Svensson att rösta tillräckligt många gånger för att ta Refreshments vidare? Jag tror på Andra Chansen. Är lite konfunderad över titel och text och undrar om man försöker locka röster från Sveriges frikyrkor?

3. Manda: "Glow"
Låtskrivare: Joy Deb, Linnéa Deb, Melanie Wehbe, Charlie Mason
Häftig scenografi men låten ger mig inga som som helst associationer. En mainstream poplåt som försvinner in under violinisterna kjolar. Det får nog Manda också göra. Risk för falsksång.

4. Panetoz: "Efter solsken"
Låtskrivare: Johan Hirvi, Mats Lie Skåre, Nebeyu Baheru, Njol Badjie, Pa Modou Badjie
De som väntar sig en uppföljare till "Dansa Pausa" blir besvikna. Blekt! Passa på och gå på toaletten eller fyll på vinet och satsar era röstningspengar på något annat bidrag.

5. Pink Pistols: "I Am Somebody"
Låtskrivare: Joakim Törnqvist, Nestor Geli, Frost Per Hed, Susie Päivärinta, Diztord
Nuförtiden ska varje Melodifestival innehåll någon form av dragnummer. Men var är ni Christer Lindarw och Lasse Flikman? Kom tillbaka. Nej förresten - vänta till ett annat år och se till att ni har en vettig låt. Obegripligt att en låt som denna kan slinka in bland de 32 utvalda bidragen. Riktigt uselt och sista plats.

6. Sanna Nielsen: "Undo"
Låtskrivare: Fredrik Kempe, David Kreuger, Hamed ”K-One” Pirouzpanah
Oj då - är vi tillbaka i Azerbajdzjan? Sanna är i alla fall tillbaka -  i balladfacket som hon behärskar till fullo. Kvällens bästa sångröst som tyvärr dränks i en överproducerad refräng. Om herrarna som skrivit låten hade vetat vilket flyt Ellen hade förra veckan så hade de kanske varit lite återhållsamma. Påmint sig om att 'less is more' och låtit Sannas röstkapacitet träda fram. Andra Chansen.

7. Little Great Things: "Set Yourself Free"
Låtskrivare: Charlie Grönvall, Cristoffer Wernqvist, Felix Grönvall, Adam Dahlström
Rocklåt i den något tyngre kategorin som skulle fungera ypperligt i Finland. Jag hör influenser från både The Rasmus och Sunrise Avenue. Lägg dessutom till bandet som består av unga killar där vissa kan stoltsera med musikgener från ABBA-Benny. Det här kan gå vägen. Jag tror på final.

8. Martin Stenmarck: "När änglarna går hem"
Låtskrivare: Andreas Öhrn, Alexander Bard, Martin Stenmarck, Peter Boström
Jag vet inte vad det är man jag har väldigt svårt för Martin Stenmarcks svenska låtrepertoar. Detta är inget undantag. Låten skulle kunna passar i en musikal - om man plockar bort fotbollsylet i refrängen. Tro det eller ej men Martins vinnarlåt "Las Vegas" från 2005 är att föredra.

Foto: SVT

Inga kommentarer: