onsdag 22 oktober 2014

Burlesque vardagsrealism i Kungliga Operans Don Giovanni

Don Giovanni på Kungliga Operan har redan spelats en säsong men har nu återvänt med devis ny besättning. Don Giovanni är ingen operafavorit hos mig och det har att göra med att jag överlag inte är någon Mozartfantast. Just därför tycker jag det är extra roligt att Kungliga Operans uppsättning är så underhållande och omväxlande. Det är en av de bättre scenografier jag sett - i uppsättningar som kan klassas som ’moderna’.

Generellt tycker jag att Mozarts musik har en tendens att bli ’pluttig-nuttig’ och det känns som att orkestrarna hela tiden får hålla tillbaka. Så även här. Solisterna gör en bra insats utifrån musikens förutsättningar och bland de trånsjuka damerna är det framförallt Maria Fontosh’s Donna Elvira som gör starkast intryck på mig. Rollen som Don Giovanni kräver sin man och det är beundransvärt att Ola Eliasson orkar resa sig efter sina sista dödskramper och ta emot de välförtjänta applåderna.

(Kungliga Operans pressbild. Fotograf Markus Gårder)
Don Giovanni rekommenderas och speciellt för de som inte är vana operabesökare. Det är en härlig blandning av vardagsrealism i toalettmiljö och bröllopsbestyr blandat med 'burlesquea' inslag och spring-i-dörrar-fars. Krydda med en rejäl dos erotik och sexuella anspelningar så får man till Ola Anders Tandbergs anrättning av Don Giovanni.

Mer information om föreställningen finns HÄR:

PS 1: Känsliga besökare varnas för ”blodutgjutelser”.    
PS 2: Operan har varit stängd under en tid för omfattande renovering och Don Giovanni fick inviga säsongsöppning den 17 oktober 2014. 

Foto överst: Lilian

Inga kommentarer: