söndag 8 februari 2015

Melodifestivalen 2015: Strul, kul och annat obegripligt i deltävling 1

Första deltävling är genomförd och SVT har återtagit greppet om tävlingen så nu lär konceptet leva några år till. Förtjänsten ska helt tillskrivas programledarna Sanna Nielsen och Robin Paulsson, som inte verkar ha gjort annat än rattat runt Melodifestivalen. Dessvärre bidrog inte låtar och artister speciellt mycket till lyftet. Programledarna i all ära men jag ställer mig undrande till Sannas klänning. Snygg färgkombination men varför såg den så hemsydd ut?

Kvällens skandal förutom strulet med app-introduktionen var att Molly Pettersson Hammar åkte ur tävlingen. Hon var först ut med sin souliga låt och om hennes sorti hänger ihop app-strulet diskuteras i media just nu. Troligtvis lär vi aldrig få veta. Molly var i alla fall värt ett bättre öde.

Hualigen säger jag om Dolly Style. Jag blir allvarligt bekymrad över att tre trallande låtsasdockorna i jätteperuker lyckades ta sig till andra chansen. Det jag inte begriper är hur denhär typen av kvasilåtar lyckas ta sig in i tävlingen överhuvudtaget. Jag förstår att vi behöver låtar som tilltalar dagisgenerationen men låt då Sean Banan abonnera på den platsen - varje år.

 
(Foto: Stina Stjernkvist/SVT)
Guld, glitter och chiffong. Snygg och stilfull var Jessica Andersson klänning. Hon blev också kvällens bästa överraskning. Finalplats direkt. Kul! Gammal är äldst ibland. Tack för att vi inte behöver vara helt hänvisade till dagistramset.

Kvällens självklarhet var Eric Saades dansande promenadseger till finalen. Ingen överraskning men inte kommer jag ihåg ett smack av hur bidraget låter.

Resultat deltävling 1

Direkt till final:
Eric Saade - "Sting"
Jessica Andersson - "Can't Hurt Me Now"

Andra chansen:
Dolly Style - "Hello Hi"
Behrang Miri feat. Victor Crone - "Det rår vi inte för"

Utslagna:
Elize Ryd & Rickard Söderberg – "One By One"
Molly Pettersson Hammar – "I’ll Be Fine"
Daniel Gildenlöw – "Pappa"

I Danmark blev det gruppen Anti Social Media som vann biljetten till Eurovision med låten "The Way You Are". Grattis och lycka till i Wien med er Beatles-pastisch. Det har funkat förr och kanske gör det det igen. 


Foto: SVT

Inga kommentarer: