fredag 6 mars 2015

Melodifestivalen 2015: Duelldrama om de sista finalplatserna

En duell är alltid ett drama och en strid där endast en person kan vinna. Det gäller oavsett om vapnet är pistol och värja såsom i historisk tid eller en sång i Melodifestivalens andra chans. Det är vinna eller försvinna.

På lördag väntar fyra musikaliska dueller i Helsingborg. Nåja - vissa låtar är tveksamma när det gäller musikalitetsfaktorn...En från varje duell går vidare och det betyder att vi har 12 bidrag i finalen.

Duell 1:
Andreas Weise – ”Bring Out the Fire” mot Linus Svenning – ”Forever Starts Today”
Jag känner inte pojkarna men sett från sidan så skulle man kunna säga att "präktige Andreas möter rebellen Linus". Oavsett manligt ideal så röstar jag på Weises maffiga soul-pop. Svennings låt med irländska pipor och trummor ger mig öronsprång.

Duell 2:
Hasse Andersson – ”Guld och gröna skogar” mot ter Kristin Amparo – ”I See You”
"Mogen musikant möter ung spirande artistförmåga." Jag kan se framför mig hur farbror Hasse godmodigt berättar anekdoter från sin långa musikkarriär medan fröken Kristin lyssnar och funderar över om hon verkligen valt rätt branschen. Oavsett förr och nu så hoppas jag på Kristin. "I See You" är en av mina favoritlåtar detta år.

Duell 3:
Dolly Style – ”Hello Hi” mot Dinah Nah – ”Make Me (La La La)”
Kvällen hårfight eller "sagan om de tre syntetperuker och den rosa hästsvansen." Denna fight är helt ointressant eftersom ingen, oavsett hårsvall, kommer att ha en chans i finalen. Måste jag välja så blir det Dinah Nahs hästsvans.

Duell 4:
Behrang Miri feat. Victor Crone – ”Det rår vi inte för” mot Samir & Viktor - ”Groupie”
"Verkligheten kraschar såpans ytligt värld." Man kan också kalla det "sanningen om utanförskap spräcker illusionen om låtsasgemenskap". Detta blir kvällens intressantaste duell och den blir extra het sedan vi fått veta att Malena Ernman ska sjunga backing-opera. Malena och "La Voix" representerade Sverige i Eurovisionen 2009. Behrang Miri och Malena kämpar båda mot rasism och därför vill Malena ställa upp och stötta Behrang. Mot denna bakgrund hoppas jag att groupie-låten är helt chanslös!


Foto Malena Ernman: Lilian
Foto av artister: SVT. Montage: Lilian

Inga kommentarer: