onsdag 20 maj 2015

Eurovision 2015: Semifinal 1 gick inte Nordens väg

Moldavien, Makedonien, Nederländerna, Vitryssland, Finland, Danmark är ute ur tävlingen. Nordiska representationen försvann och inget konstigt med det. Nu står hoppet till Sverige, Norge och Island. Startfältet var svårtippat och jag drog hela fyra nitlotter. 50% av rösterna kommer från jurygrupper och 50% från telefonröster. Jurygrupper och folket tycker ofta olika och det komplicerar till gissningarna.

Först till Finlands PKN. Punkbandet ska ha 12 poäng för sin insats. Killarna har skrivit Eurovisionshistoria och bevisat att man ska se möjligheter och inte hinder. Däremot är jag tveksam till om medierna, och speciellt de i Finland, får några poäng. Redan när PKN vann finländska uttagningen var det snack om vinst och finalplats. Hypen fortsatte och det drogs paralleller till Lordi 2006. Jag hoppas för killarnas skull att de inte känner sig vilseledda. Mediavärlden är synisk och det handlar om att sälja reklam och tidningar medan TV-kanalerna vill ha höga tittarsiffror. Här blåste man upp hypen till en överfylld ballong som sprack i förtid.
För att vinna Eurovisionen krävs ett komplett paket där musiken och låten är i centrum. Finlands nationella uttagningar (UMK) 2015 uppvisade bättre låtkvalitet än nånsin tidigare. Till nästa år hoppas jag man tänker om och ger tillbaka 50% av "makten" till proffsjurygrupperna. I år vägde deras stämma ynka 10% och de blev marionetter i ett mediaspel som vi kunde varit utan.


Jag hoppas att Danmark ställer sig frågan: Hur länge kan man koka soppa på en spik? I år var spiken sönderkokad och smaklös. Dags för Danmark att våga ta sig an ett nytt koncept.


Nederländerna hade nog hoppats på en upprepning av de senaste årens toppresultat men Trijntje Oosterhuis har inte övertygat under hela Eurovisionsveckan. Låten är helt okej men bister i paketeringen i form av konstiga kläder, märklig scensättning.


Trots att Moldavien startade som första låt så fick deras latex-smisk-pisk-polis-tema inget bifall. Låten okej men stagingen sänkte den.


Mest ledsen är jag över att Makedonien inte tog sig vidare. Daniel Kajmakoskis låt var värd ett bättre öde. Det kommer att vara en av få låtar som jag kan tänka mig att lyssna på när jag vaknar upp ur Eurovisionshypnosen.

Vitryssland hade en av få upptempolåtar och det trodde jag skulle rädda dem men icke.

Bland de bidrag som gick vidare är jag mest förvånad över Ungern. Trodde aldrig att Boggie skulle orka hålla sig vaken och ta sig till finalen.


Gladast är jag över att Estland, Grekland och Belgien är vidare.


Absolut bäst på scen och i en klass för sig var Polina från Ryssland. Ett ypperligt exempel på när totalpaketet är på plats och det finns en röd tråd och en bro mellan låt, kläder, staging, ljussättning och framför allt en fantastisk sångerska.

Kvällens mest skrikiga bidrag levererades av Albaniens Elhaida och Georgiens Nina Sublatti men de tog sig till final.

Klara för final är: Albanien, Armenien, Ryssland, Rumänien, Ungarn, Grekland, Estland, Georgien, Serbien, Belgien

Foto: Lilian, EBU (Andreas Putting, Thomas Hanses)



Inga kommentarer: