söndag 7 februari 2016

Melodifestivalen 2016: Edward af Sillén är min vinnare!


Sex veckor av Melodifestivalsfeber har kickat igång! Deltävling 1 avklarad och jag är helnöjd med resultatet även om låtarna inte imponerade totalt sätt. Ace Wilder och Robin Bengtsson gick direkt till final. Med facit i hand så håller jag fortfarande fast vid att Robin hade bästa låten. Jag erkänner också att jag felbedömt fröken Wilder. Hon var mycket bättre än förväntat. Supersnyggt nummer. Vem vet - vi kanske har en vinnare redan nu. Molly Sandéns förhandsfavoritskap börjar kännas shaky.

Anna Book är större än någonsin. Hon drog kvällens vinstlott. All diskvalificeringspublicitet har skapat ett intresse för hennes låt "Himlen för två" som sträcker sig långt utanför schlagerdomänernas territorium. Hade hon deltagit inom tävlan hade låten och fru Book varit bortglömda innan efterfestens sista vinglas varit urdruckna.


Underbart var det i alla fall att beskåda proffsprogramledarna Gina Darawi och Petra Mede 'in action'. Men ingen programledare blir stor i sig själv utan en talangfull manusförfattare. Därför går mina 12 poäng till fantastiska Edward af Sillén och Daniel Réhn. Kan ni lova att inte lämna oss tittare och SVT inom den kommande 15 åren?
Foto: Pär Kjellman, SVT

Javisst - två bidrag gick till andra chansen. Viktor och Samir kan fortsätter sitt nakenbad i Halmstad. Förhoppningsvis lyckas de inte simma vidare till vare sig Sergels Torg eller Friends Arena. I Halmstad kan de i alla falla bada men den andra kill-duon Albin & Mattias.

Pernilla Andersson gjorde en snygg låt men tyvärr var den för tråkigt. Kom gärna tillbaka men glöm inte refrängen. Mimi Werner var också en trevlig bekantskap men många med mig blev nog besvikna över låtens marknadsföring. Falska country ger inga poäng även om man sjunger bra.

Direkt till final:
Robin Bengtsson "Constellation Prize"
Ace Wileder "Don´t Worry"

Till Andra Chansen:
Albin & Mattias ”Rik”
Samir & Viktor ”Bada nakna”

Utslagna:
Mimi Werner ”Ain’t No Good”
Pernilla Andersson ”Mitt guld”

Foto: SVT


Inga kommentarer: