fredag 26 februari 2016

Melodifestivalen 2016: JA till hårdrock, NEJ till pastellperuker i deltävling 4

Efter fjolårets Mello hoppades jag att pastellperukernas existens skulle förpassas till mörka källarutrymmen eller dagispartyn. Så oerhört enfaldigt av mig. De överlevde vintern, halloween och julfesterna och nu envisas de med att dyka upp i Gävle i någon sorts berg-och-dal-bane-format.



1. Eclipse: "Runaways"
Låtskrivare: Erik Mårtensson
Tävlingens enda hårdrockslåt. Inget revolutionerade men en helt okej låt som förtjänar att gå vidare i det allmänna lagom-mojset.

2. Dolly Style: "Rollercoaster"
Låtskrivare: Thomas G:son, Peter Boström, Alexandra Salomonsson
Vad har vi gjort för att drabbas av detta? Lili & Susie framstår som finkultur i jämförelse. Sångtävlingarnas dagar äro räknade och ersatt av hysteriskt skrikande. Låtskrivarna borde ta sig en funderare. Med denna typ av trams håller de på att undergräva sin egen existens. Bedrövligt!

3. Martin Stenmarck: "Du tar mig tillbaks"
Låtskrivare: David Stenmarck
Äntligen en modulation. Men sen då? Här är i alla fall en tryckare som Sveriges dansband kommer att spela i folkparkerna i sommar. Det borde ge lite Stim-pengar till Martins bror. Det finns en framtid men inte i Mello.

4. Linda Bengtzing: "Killer Girl"
Låtskrivare: Mathias Kallenberger, Andréas Berlin, Linda Bengtzing, Dag Öhrlund
Visserligen har Schlager-Linda ny frisyr men den genomträngande rösten och låten är densamma. Igenkänningsfaktorn är 100% och det uppskattas nog av många men frågan är hur långt det räcker? I bästa fall till andra chansen.

5. Frans: "If I Were Sorry"
Låtskrivare: Oscar Fogelström, Michael Saxell, Fredrik Andersson, Frans Jeppsson Wall
Detta är låten som sticker ut i Gävle och i hela tävlingen. Får ungerska vibbar årgång 2013 och tänker på ByeAlex mössa och hans minimalistiska låt "Kedvesem". Vill se Frans i finalen. Du behövs där.

6. Panetoz: "Håll om mig hårt"
Låtskrivare: Jimmy Jansson, Karl-Ola Kjellholm, Jakke Erixson, Pa Modou Badjie, Njol Badjie, Nebeyu Baheru
2014 sjöng sig Panetoz till finalen med en låt om livet efter solskenet. Kanske gjorde mörkret som uppstod att ni nu vill bli hårt hållna. Tyvärr får ni förlita er på någon annan än mig. Jag har vare sig ork, tid eller energi. Blir mest stressad av era moves. Men om ni lovar beskydda mig från perukerna kanske jag ändrar mig.

7. Molly Sandén: "Youniverse"
Låtskrivare: Molly Sandén, Danny Saucedo, John Alexis
Molly får vänta till sist i tävlingen trots att hon varit vinsttippad sedan i höstas. Tycker synd om tjejen eftersom favoritskap skapar enorma förväntningar som lätt resulterar i besvikelse. Visst kommer hon till final men där får hon se fram emot en oviss tillvaro. Någon självklar vinnarlåt är detta absolut inte.

Foto: SVT, kollage by Lilian

Inga kommentarer: