torsdag 3 mars 2016

Melodifestivalen 2016: "Skräckblandad villervalla" i Andra Chansen

Låt mot låt i fyra oförutsägbara dueller. En villervalla av ointressanta låtar som avslutas med en tvekamp i falsksång. Välkommen till andra chansen. Oavsett vad vi tycker om bidragen så vet vi att fyra går vidare till final. Jo en sak till vet vi. Bland dessa låtar hittar vi inte årets vinnare.

Duell 1:
Panetoz: "Håll om mig hårt" möter Molly Pettersson Hammar: "Hunger"
Pantoz har en klämmig radiodänga i form av en trivial energisk glädjeinjektion. Molly står för motsatsen då hon tar låten och sig själv på alltför stort allvar. Det är tre minuter av desperata hungerskänslor. Om jag ska välja en låt för att hjälpa den annalkande våren på traven så blir det Panetoz men jag tror att folket fortfarande befinner sig i vinterkoma och därför blir det fördel Molly.


Duell 2:
Albin & Mattias: "Rik" möter Boris René: "Put Your Love on Me"
Tävlingens mest ointressant duell och en konturlös låtvillervalla. Oavsett vem som går vidare blir låten en finalutfyllnad som hamnar någonstans i bottenskiktet. Jag sätter min röst på Boris men kanske borde han trots allt satsa på fotbollskarriären. Förmodligen mer pengar i den branschen. Lyssna inte för mycket på vad Albin och Mattias tycker.

Duell 3:
Isa: "I Will Wait" möter SaRaha: "Kizunguzungu"
Smörig ballad möter afrikanska tongångar. Drama ställs mot swahilisk gladpop. Isa sjunger en av årets få ballader och hon gör det med intensitet. En slick och oförarglig låt ackompanjerad av elegant ljussättning. SaRaha kontrar med sprittande glädje och till och med en modulation, något som är en bristvara nuförtiden. Jag sätter trots allt mina appröster på Isa och det tror jag fler kommer att göra.



Duell fyra:
Dolly Style: "Rollercoaster" möter Samir & Viktor: "Bada nakna"
Årets skräckduell och en tvekamp i falsksång. Tre pastellperuker mot två pajasar. Till vilken nytta? Jag ställer frågan till alla som kan skilja mellan Skansens berg-och-dalbana och fontänen på Sergels Torg. Oavsett vem som vinner så borde låten stoppas i en vägspärr halvvägs till Friends Arena.

Foto: SVT
Kollage: Lilian

Inga kommentarer: