måndag 16 maj 2016

Eurovision 2016: Slutsummering och ut ur Eurovisionsbubblan

Måndag och en vanlig dag på jobbet. Ops! Vart försvann två veckor av världsfrånvänd tillvaro i Eurovisionsbubblan. Inom kort är allt som vanlig igen och tur är väl det. Det som inte är som vanligt är funderingarna över årets vinnarlåt "1944". Personligen är jag fortfarande förundrad över att Jamala från Ukraina kunde vinna. Visst känner jag folk som gillar låten men de flesta jag pratat med fattar ingenting.
Jag påstod innan finalen att Ukraina var överskattat. Önskar att jag hade haft rätt och att vi sluppit en situation där Eurovisionen nu har blivit långt mer politisk än någon kunde ana och önska. Under presskonferensen, efter SVT:s helt makalösa, underbara produktion, rådde en märklig stämning. Självklart ville vi alla glädjas med vinnaren men nu tog istället frågetecknen överhanden.

  • Kommer landet att klara av att anordna evenemanget överhuvudtaget?
  • Hur står det till med säkerheten i landet, som faktiskt befinner sig i krig?
  • Var ska tävlingen anordnas - i Kiev eller någon annanstans?
  • Kommer Ryssland att utebli? 
  • Hur kommer de ryssvänliga länderna att agera? 
  • Vill och vågar HBTQ-fansen åka till Ukraina? Enligt Amnesty International ligger de på 95 plats bland världens HBTQ-resvänliga länder. Se hela listan HÄR
  • Hur kan EBU säkerställa att allt ska fungera enligt de regelverk som finns?

Jag var själv i Kiev när de anordnade Eurovisionen 2005. Det var precis efter orangea revolutionen och även då var läget instabilt men det fanns en glädje och frihetskänsla som var långt ifrån hotfull. Idag känns situationen betydligt mer osäker. Det återstår ett år innan det är dags för nästa ESC och jag hoppas att frågetecknen rätats ut innan dess.



Hur gick det för svensklåtarna?
Frans kom på en hedervärd femte plats som är mycket bra för att vara värdnationens representant. Förutom Frans var det 12 bidrag i finalen som hade någon form av svenskanknytning. Mer om deras placering kan ni läsa på SVT:s webbsida - HÄR

Vad mer finns man säga - mer än att ösa lovord på lovord över SVT och Stockholms Stad. Detta var den bästa TV-produktionen någonsin i ESC-historien och det bästa evenemanget överlag både vad det gäller EuroClub och arrangemang ute på stan.

Jag vill också hylla och tacka alla fantastiska volontären och vakter, som alltid varit vänliga och glada oavsett tid på på dygnet. Jag har inte sett en sur min någonstans. Det är A och O för att Stockholm ska vara en välkomnande turistdestination.

Michal Szpak (foto: EBU / Anna Velikova)
Den största överraskning för mig är fortfarande Polens "Johnny-Depp-wannabe": Hur kunde Michal Szpak gå från jurybotten (nästsist) till tittartoppen (topp-3)? Vilket race och hur gick det till?

Foto: Lilian, Roger, EBU

Inga kommentarer: