torsdag 12 maj 2016

Eurovision 2016: Vilda gissningar inför semi 2


Semifinal 1 blev en mager soppa för de Nordiska länderna, då både Islands Greta Salóme och Finlands Sandhja åkte ut. I semifinal 2 tävlar Danmark och Norge och deras chanser hänger också på gärdsgården. Generellt är andra semifinalen lika svårtippad som första trots ett betydligt svagare startfält. Om ni undrar vart låt nummer 12 tagit vägen så är det Rumänien som blev diskvalificerad för några veckor sedan.

1) Justs från Lettland inleder med svårbestämda "Heartbeat". Här är det 'less is more' som gäller. Risken finns att han går samma öde till mötes som Sandhja i tisdags. Jag tippar ändå FINAL eftersom den är så pass annorlunda.

2) Michal Szpak från Polen har ett imponerande hårman och "Color of Your Life ger associationer till både Michael Bolton och Barry Manilow. Gammaldags men en av få ballader och det kan fungera. FINAL.

3) När Rykka sjunger "The Last Of Our Kind" tänker jag att Schweiz är det sista landet i Eurovisionen som aldrig lyckas mobilisera några kompisar som kan rösta på dem. Även i år blir de utanför finalen

4) Om jag träffar Hovi Star från Israel ska jag fråga om han har Boy George komplex. Han är helt klart mån om sin lugg och jag förundras mer över den än sången. I detta sammanhang får "Made Of Stars" ändå godkänt och en FINALplats.

5) Jag vet inte om Vitrysslands Ivan är nudist eller exhibitionist. Han ville helst uppträtt naken med ett gäng vargar runtom sig. Låter livsfarligt tycker jag och som tur sätter EBU:s regler stopp för levande djur och nakna män på scenen. Har man en usel låt så får man försöka ta till andra knep.

6) Serbien är en av mina favoriter i år. Sanja Vucic står för semifinalens girlpower. Hon är en av alla stor röster detta år men jag klarar mig utan öronproppar. Jag faller för kombinationen av balkanflöjterna, tydlig refräng och tonartshöjning. "Goodbye (Shelter)" är i FINAL.

7) Nicky Byrne från Irland har meriter från Westlife. En av mina favoritlåtar detta år men han svajar markant på rösten och jag börjar bli tveksam på att det räcker till final.

8) FYR Makedonien har rutinerade sångerskan Kaliopi som sjunger på eget språk. Dona är en pompös schlager som hör hemma på 80-talet och traditionalisternas röster lyser med sin frånvaro.

9) Donny Montell från Litauen sjöng att kärleken är blind i 2012-års ESC. Nu är det "I've Been Waiting For This Night" och det låter som en sämre Danny Saucedo låt. Det här tror jag inte alls på.

10) Australiens Dami Im är den solklara FINAListen denna kväll. "Sound Of Silence" bräcker samtliga nio bidragen innan och är det enda som ger gåshud. Dessutom har hon tävlingens snyggaste klänning.


11) Slovenien och ManuEllas countrylåt "Blue and Red" är i min smak med både banjo och tonartshöjning men tyvärr tror jag inte resten av tittarna och framför allt jurymedlemmar attraheras av detta.

13) Poli Genova från Bulgarien tävlade i ESC 2011. Hon har mognat och kommer i år med en modern poplåt. "If Love Was a Crime" kan hamna högt i slutstriden och det är garanterat FINAL.

14) Lighthouse X från Danmark kommer med en trio killar och en typisk "dansklåt". Har hört den många gånger tidigare men funkar konceptet en gång til? Danskar har en tendens att klara sig och efter stor tveksamhet tar jag "Soldiers of Love" till FINAL.

15) Ukraina har en minimalistisk låt och en suggestiv sångerska i Jamala. Bidraget "1944"har granskats för sitt eventuella politiska innehåll. Personligen tycker jag detta är riktigt uselt men troligtvis måste jag stå ut med att höra den i FINALEN.

16) Norges Agnete har varit osynlig hela veckan då hon troligtvis är bipolär och för att klara framträdandet har hon inte mött någon press och media. Sjunga kan hon och även om "Icebreaker" har irriterande tempoväxlingar så tror jag på FINAL.

17) Man kan tro att Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz är ett dansband men det är ett rockband från Georgien. "Midnight Gold" framkallar enbart mardrömmar och ylande gitarrer kunde gott förbjudas på scen liksom ylande levande vargar.

18) Om Albaniens Eneda Tarifa tar sig till final blir det en stor överraskning. Vad är det för fel med alla dessa sångerskor som tror att låten blir bättre ju mer de wailar. "Fairytale" får respass från mig.

19) Laura Tesoro från Belgien får en FINALplats. Hon är sista ut och har en riktig soulrökare med snygga blåsriff som gör att det rycker i danstarmen. Det blir en glad avslutning på semifinal 2.

Lilians finalistlista:
Lettland, Polen, Israel, Serbien, Australien, Bulgarien, Danmark, Ukraina, Norge, Belgien

Min tippning av finalister i semi 1 gick mycket riktigt sisådär - 7 rätt av 10. 
Jag trodde att San Marinos retrodisco med turkiska Serhat (vars pratröst jämförts med Leonard Cohen) skulle knipa en finalplats baserat på turkiska diasporaröster men så blev det inte. Istället lyckades Freddie med den skrovliga rösten från Ungern charma in sig.

Kroatiskan i silvertältet kom till final medan jag höll på grannlandet Bosnien & Hertzegovina. Tjeckiska Gabriela startade efter Rysslands bombastiska låt och jag trodde hon var chanslös. Nu är hon i final, kanske på bekostnad av Finland.

Foto: Lilian


Inga kommentarer: