fredag 24 februari 2017

Melodifestivalen 2017: Bland självbekännelser och egendomligheter är Wiktoria räddningen


Årets Melodifestival har gjort mig ungefär lika positiv i mina låtomdömen som en surkärring. Nu ska de sista sju bidragen presenteras och jag fortsätter sura med undantag för Wiktoria.

Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia – "En värld full av strider" (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh) Låtskrivare: Jon Henrik Fjällgren, Sara Biglert, Christian Schneider, Andreas Hedlund
Pompöst bidrag som får mig att associera till en filmsekvens med snålblåst över Torneälven. Kanske har låten en framtid som filmtema - ett mer passande forum än Melodifestivalen.
Mitt betyg: En cocktail av jojk och dansband som omsatt i maträtt blir = lingongröt.

Alice – "Running with Lions" 
Låtskrivare: Anderz Wrethov, Andreas ”Stone” Johansson, Denniz Jamm, Alice Svensson
Gillar Alice lite mörka röst. Däremot undrar jag om låten tagit en vända via Azerbajdzjan innan den hamnade i Melodifestivalen? Låter som en typisk svenskskriven ESC-låt därifrån.
Mitt betyg: Tjaha. Oförargligt och något vi hört förut – som ett gosedjur, typ lejon, från IKEA.

Les Gordons – "Bound To Fall" 
Låtskrivare: Jonatan Renström, Albert Björliden, Andreas Persson, Carl Ragnemyr, David Runebjörk, Jimmy Jansson
Jag hör ett stråk av Jimmy Janssons “Vi kan gunga” från Melodifestivalen 2005 och visst har sångaren studerat Lettlands bidrag i ESC 2000 med Brainstorm. Igenkänning är alltid positivt och för övrigt är det ont om band i årets tävling – förutom Les Gordons endast Dismissed. Trots detta är jag tveksam till att denna skrammelrocklåt kommer att klara sig.
Mitt betyg: Som en skål popcorn, dvs. något man stoppar i sig utan vidare eftertanke och utan förväntan på kulinarisk smakupplevelse.

Wiktoria – "As I Lay Me Down" 
Låtskrivare: Justin Forrest, Jonas Wallin, Lauren Dyson
Kvällens solklara finalist. Härlig mix av country, gospel, och stämsång som kryddas med Wiktorias lätta röstvibrato. Äntligen en återvändande artist som kommer med en bättre låt än året innan. Hurra!
Mitt betyg: En krispig, torr riesling med hög syra - ett vitt vin som man bara vill ha mer av.

Axel Schylström – "När ingen ser"
Låtskrivare: Behshad Ashnai, Axel Schylström, David Strääf
”Samma gamla visa” sjunger Axel. Så rätt han har. Orkar vi med fler dussinlåtar ackompanjerat av hysteriskt aerobicsdansande? Neeej – jag gör inte det. Vilken tur att det finns disk att ta hand om.  
Mitt betyg: Går ut i köket och fixar något stärkande.

Sara Varga och Juha Mulari – "Du får inte ändra på mig" 
Låtskrivare: Sara Varga, Lars Hägglund
Sara Varga ”sprang för livet” i Melodifestivalen 2011. Då som nu är det en typ av självbekännelselåt som ger mig obehagskänsla. Jag vill inte höra okända personer småbikta sig på Melodifestivalsscenen.
Mitt betyg: Byter till P2 på radion och har jag tur sänds en opera som slutar med död och elände. Det är i alla fall drama med minimal verklighetsanknytning.

Loreen – "Statements"
Låtskrivare: Anton Hård af Segerstad, Joy Deb, Linnea Deb, Loreen
Flera än jag lär har undrat: ’varför ställer hon upp’ med tanke på att Loreen vann ESC relativt nyligen (2012)? Om jag hört denna låt i radioprogrammet ’Kalejdoskop’ (P2) så hade jag inte reagerat alls. I Melodifestivalen är den på gränsen till apart. Vissa kommer att rösta för att det är Loreen, vissa för att de gillar låten medan andra förblir som frågetecken. Att skapa något obegripbart behöver inte betyda att det är bra och flaggviftandet på scenen ger inga svar på frågorna.
Mitt betyg: Ibland får jag känslan av att en del artister, oavsett konstart, vill skapa något som är så udda att majoriteten inte hänger med. Och för att vi inte ska känna oss underlägsna, dumma eller okultiverade så låtsas vi "förstår". Sorry men det tricket fungerar inte på mig. Jag vet vad jag gillar och köper inga tavlor som någon annan säger åt mig att tycka om.

Foto: SVT
Kollage: Lilian

Inga kommentarer: