fredag 3 februari 2017

Melodifestivalen 2017: Killarnas kväll i Göteborg


Dags igen för sex veckors grottande och gottande av den (av vissa) bejublande och (av andra) bespottade Melodifestivalen. Min åsikt bygger på att ha hört endast en ynka minut av varje låt. Å andra sidan brukar det första intrycket oftast vara rätt men jag tar friheten att ändra mig efter att ha sett framförandet.

1. Boris Renée - ”Her kiss”
Låtskrivare: Tim Larsson, Tobias Lundgren.
I fjol krattade Boris manegen när han debuterade med ”Put your love on me” som tog sig till finalen via andra chansen. I år hoppas jag det går minst lika bra för Boris, ja helst direkt till final. Vem kan motstå en bra up-tempo-låt med blås och beat och ljus falsettröst. Det här känns sommar, sol och soul.
Mitt betyg: En Aperol och Cathryns chilifrästa mandlar (tack www.vinoepane.se)  

2. Adrijana - ”Amare”
Låtskrivare: Martin Tjärnberg, Adrijana Krasniqi.
Midtempo, pompöst, lite rap och jättetråkigt. SVT beskriver låten som hiphop. Kategoriseringen må vara otydlig – jag vill veta vem eller vad som är ”Amare”? Månne jag missat något - måste kolla om det är ett nytt ord i Svenska Akademiens ordlista.
Mitt betyg: En glosbok i behov av korrekturläsning.

3. Dinah Nah - ”One more night”
Låtskrivare: Thomas G:son, Jimmy Jansson, Dinah Nah, Dr Alban.
Dinah Nah deltog 2015 och kom till andra chansen med låten ”Make Me (La La La)”. Årets bidrag är en bedagad dussindänga som kommer att spelas på gay- och ESC-discon. Här genererar den en axelryckning och jag funderar över vilken hårfärg Dinah har egentligen.
Mitt betyg: Skicka låten i retur till G:sons skrivbordslåda för arkiverat material. 

4. De vet du - ”Road trip”
Låtskrivare: Johan Gunterberg, Christopher Martland.
Fyra killar som kallar sig ”humorkvartett”. Jag kanske är en humorlös kulturtant som inte fattar nåt. Det enda jag kan säga – varför ska sånt här blaj få uppta en plats i en sångtävling?!? Nu går jag och diskar.
Mitt betyg: Illaluktande disktrasa

5. Charlotte Perrelli - ”Mitt liv”
Låtskrivare: Charlotte Perrelli, Lars Hägglund.
2 x MF-vinnare och 1 x ESC-vinnare. Deltog och kom femma med "The Girl" 2012. Vi är vana att vid glittriga schlagernummer med tempo och durtonart. ”Mitt liv” kan beskrivas som motsatsen både när det gäller låt och staging. Perrelli sjunger fantastiskt bra och låten kan gå hem hos tittare som gillar utelämnade självbiografier.
Mitt betyg: Caffé latte med chokladsmak framför lägerelden. 

6. Ace Wilder - ”Wild child”
Låtskrivare: Peter Boström, Thomas G:son, Ace Wilder.
Tredje gången gillt i MF. Hennes första försök år 2014 ”Busy doin’ nothin’” är fortfarande oslagbart och blev välförtjänt tvåa. ”Don’t worry” från 2016 blev trea. Sannolikt kommer årets låt fortsätta den nedåtgående trenden och Ace får nog vara nöjd om hon lyckas ta sig till final.  
Mitt betyg: tråkig tisdagsmiddag med rester från helgen.

7. Nano - ”Hold on”
Låtskrivare: Nano Omar, Gino Yonan, Ayak, Carl Rydén, Christoffer Belaieff, Rikard de Bruin, David Francis Jackson.
Wow – skönt med en energikick vid kvällens sista låt. Debutanten Nanos bidrag låter nutid och är precis den typen av musik som jag blir glad av att höra i Melodifestivalen när tävlingen är som bäst. Killen lär vara favorittippad hos spelbolagen - innan någon hört låten, vilket låter konstigt. Finns det en läcka?
Mitt betyg: Ett spänstig riesling med hög syra. Mums.

PS: Eftersom jag sagt i ett FB-sammanhang att jag får utslag av ”Mello-ordet” så lovar jag att inte använda den benämningen i år…

Foto: SVT
Kollage: Lilian

Inga kommentarer: