fredag 3 mars 2017

Melodifestivalen 2017: Dags att återerövra musiken


Veckan som gått har präglats av mycket tyckande och indignerade, frustrerade kommentarer och artiklar. Orsaken - Loreens tog sig inte direkt till final med sitt "Statements", ett bidrag som hon själv och många andra kallar ett "performance".

Min fråga är - 'Vart är vi på väg?'
Är Melodifestivalen fortfarande en musiktävling där låtskrivare tävlar med sina alster och artister sjunger dessa? Min definition av en musiktävling är att musiken är i centrum. Det innebär att lyssna till en låt, t.ex. på radion, och få en känsla för musiken utan yttre distraktion, dvs. utan scenshow, dans och andra attribut. Detta ger mig en möjlighet att avgöra om jag gillar eller inte gillar låten.

I Melodifestivalen finns det alltid många åsikter om bidragen och så ska det vara. Tack och lov att vi tycker olika och har en varierande musiksmak.
Jag vill ändå att tävlingen fortsättningsvis ska vara musiktävlingen så därför slår jag ett slag för ÅTERERÖVRA MUSIKEN i Melodifestivalen och ACCEPTERA att folk tycker olika. Bara för att det finns folk som inte tycker att "performance" är detsamma som Melodifestivalen så är det onödigt att klassa dessa som underlägsna, okultiverade och mindre musikvetande med ifrågasatt smak.

I Andra Chansen är det inte bara Loreen som gör en performance. Det gör även gruppen De Vet Du och till viss del också Dismissed. Dock i olika genrer. Kanske läge att hitta alternativa scener till dessa tävlande. Här är några förslag:
- Loreen - utmärkt bidrag för Dansens Hus. Kanske kan hon få en plats i Cirkus Cirkör.
- De Vet Du - Varför inte en lokalrevyn i Borlänge, Torsland, Arlöv eller annan småstadsmetropol.
- Dismissed - En show och musikscen som Boulevardteatern, Studio Lederman, Olympiateatern. Samtliga i Stockholm men det finns säker motsvarande i Göteborg och Malmö.


Personligen tycker jag det är ganska enkelt. En bra låt är en bra låt och sen är smaken som baken och vi har rätta att tycka olika. Kommentarer som att "folket borde inte få rösta" hör inte hemma i en demokrati.

PS. Ett 'statement' från min horisont: Överlag så bör den politiska infiltrationen i denna tävling och Eurovision Song Contest ses över. Här är vi definitivt på väg åt ett håll som tål att ifrågasättas. 

Foto: SVT, Lilian
Kollage och bearbetning: Lilian

Inga kommentarer: